Myötäilevä myyjä antaa mielestään parasta mahdollista palvelua. Hän pyrkii täyttämään asiakkaan pienimmätkin toiveet. On aina tavoitettavissa, huolehtii triviaaleistakin yksityiskohdista. Odotukset halutaan ylittää reilusti. Samalla asiakas vaatii yhä enemmän huomiota, mutta hänen tyytyväisyyskynnyksensä kasvaa yhä korkeammalle. Lopulta hän vaatii jo mahdottomuuksia ja kadottaa fokuksen – keskittyy epäolennaiseen. Yleiskokemus voi olla jopa negatiivinen, ja asiakas kokee yhteistyön vieneen liikaa omaa aikaa ja energiaa. Optimaalisinta on, kun asiakas saa juuri sen mitä halusikin – tai vain himpun verran enemmän.
Uskalla haastaa asiakkaasi ajattelemaan ja kyseenalaistamaan rutiinejaan. Parhaan vastaanoton myyjä saa ollessaan aidosti oma itsensä, kiinnostunut ja innostunut asiakkaan asioista.
Erityisesti ylimmälle johdolle myytäessä rehellinen rohkea keskustelu tuntuu olevan erityisen tervetullutta. Johtoporras on tottunut mielistelyyn ja ajatusten ravistelu, jopa pieni aiheellinen kritiikki, voi virkistää. Pahinta, mitä voi käydä, on hävitä diili. Parhaimmillaan tuloksena on pitkäaikainen, lojaali ja antoisa yhteistyö.