Sakkojärjestelmän uudistus menossa metsään

Voiko vähäisestä liikennerikkomuksesta saada saman sakkorangaistuksen kuin suhteellisen vakavasta pahoinpitelystä? Kyllä voi, jos maan hallituksen haluama sakko- ja rikesakkouudistus menee läpi.

Mietipä. Menet hakemaan puolisoasi kaupasta ja ajat vähän ylinopeutta. Kiinni jäädessäsi saat saman sakkorangaistuksen kuin se agressiivinen sekopää, joka lyö kaupan edessä odottelevaa puolisoasi kasvoihin. Ei voi olla oikein.

Rangaistuksen suuruuden pitäisi olla yhteydessä teon moitittavuuteen. Oikeusrekisterikeskuksen ja monen muun tahon sakkolakimuutoksesta antamien lausuntojen mukaan uudistuksessa tämä periaate ei toteudu. Poliisitkin ovat uudistusta vastaan, koska lakihankkeen yhteydessä on mainittu suorasukaisesti sen tavoitteena olevan rahan kerääminen valtiovallalle. Poliisihallitus luonnehtii ajatusta varainkeruusta kestämättömäksi, sillä rangaistusjärjestelmän tehtävänä on ehkäistä rikoksia ja rikkeitä, eikä kerätä niistä rahaa.

Sakkouudistuksen toteutuessa liikennettä valvova poliisi ei jatkossa ensisijaisesti hoida turvallisuuttamme, vaan kerää valtiovallalle rahaa.

Muutos myös laajentaisi niin sanotun muuttumattoman sakon aluetta. Tällä tarkoitetaan yksinkertaistetusti sitä, että esimerkiksi pienempituloinen autoilija saisi ajaa ylinopeutta 60 – 70 kilometriä tunnissa samalla rahamäärällä päiväsakkoina laskettuina, kuin mitä suurempituloinen autoilija saisi rangaistusta rikesakkona alle 20 kilometrin ylinopeudesta.

Pukki voisi tuoda päättäjille liikenne- ja sakkojärkeä joululahjaksi. MMA on sitä jo aikaisemminkin epäsuorasti vaatinut. Viimeksi viime kevään eduskuntavaalien yhteydessä peräänkuulutimme toimivaa ja kohtuullista pistejärjestelmää tieliikenteen rangaistuskäytännöksi.

Miksi pistejärjestelmä ei ole meillä mahdollinen? Voidaanhan muuallakin Euroopassa käyttää järjestelmää, jossa kortti otetaan pois, kun pisteitä on kertynyt tietty määrä. Vai onko todella tarkoitus ennen kaikkea kerätä rahaa valtiolle?