Seuraa markkinointiliidien matkaa liidistä diiliksi CRM-järjestelmässä

Onko sinunkin vaikea seurata sisältömarkkinointisi tuottamaa tulosta ja sen generoimaa myyntiä? Markkinointia on yleisesti kuvailtu vaikeaksi seurata, sillä asiakkaiden ajatuksia ei voi lukea ostopolun aikana, etkä koskaan tiedä mikä markkinointiaktiviteetti sai asiakkaan viimein jättämään yhteystietonsa ja kuinka paljon tuottoa nämä liidit toivat yrityksellesi.

Markkinointia ja sen tuottamaa myyntiä voi kuitenkin seurata. Kun markkinointi ja myynti työskentelevät samassa järjestelmässä, voi markkinoinnin keräämiä liidejä seurata koko myyntiprosessin läpi päätetyiksi kaupoiksi saakka. Näin tiedät tarkalleen mitä myyntimahdollisuuksia markkinointiaktiviteettisi generoivat, kuinka monet niistä muuttuvat diileiksi ja kuinka paljon tuottoa ne tuovat yrityksellesi. Kaiken tämän voit tehdä yhdessä CRM-järjestelmässä.

Markkinointitulosten seurannan hyödyt

  • Voit arvioida ja vertailla markkinointikampanjoidesi tuloksia seuraamalla niiden generoimaa myyntituottoa.
  • Voit osoittaa markkinointiaktiviteettisi hyödyt yrityksesi johdolle raportoimalla konkreettisia tuloksia.
  • Voit jatkuvasti kehittää sisältömarkkinointiasi laadukkaammaksi analysoimalla markkinoinnin tuottamia myyntituloksia.

Seuraavaksi kerron, miten voit seurata sisältömarkkinointisi tuottamaa myyntiä ja nauttia näistä hyödyistä.

Seuraa sisältömarkkinointisi tuottamaa myyntiputkea

Markkinointiaktiviteetin kautta tuleva liidi ja sen seuraaminen on tärkeää niin markkinointi- kuin myyntitiimillekin. Tämän takia on suuri etu, että tiimit työskentelevät yhdessä CRM-järjestelmässä, jossa tieto on avointa kaikille. Uuden liidin matkaa voi seurata sen keräämisestä liidin konvertointiin uuden kaupan luomiseen asti. Liidien seurannan kautta voit arvioida markkinointiaktiviteettien tuloksia ja kehittää markkinointisisältöäsi jatkossa.

Kerää

Liidi kerätään usein CRM-järjestelmään verkkosivuilla olevalta lomakkeelta, johon liidi ohjataan eri markkinointikanavista. UTM-linkkien avulla näet, miltä markkinointiaktiviteetilta liidi on tullut ja voit lisätä sen oikealla markkinointiaktiviteetille CRM-järjestelmässä. Näin liidistä kumpuavia myyntimahdollisuuksia voi seurata markkinointikampanjan alta koko myyntiprosessin aikana.

Kvalifioi

Liidin tietojen perusteella se kvalifioidaan MQL:ksi (Marketing Qualified Lead) ja SQL:ksi (Sales Qualified Lead). Liidejä voi kategorisoida erilaisten tietojen perusteella, kuten yritystietojen tai lomakkeelle jätetyn viestin perusteella, mutta lomakkeen tarkoituksella voi usein parhaiten tunnistaa liidin tarpeita. Ehkä olet tunnistanut, että liidit, jotka jättävät yhteystietonsa ladatakseen oppaan tai artikkelin, eivät ole yhtä ostovalmiita kuin liidit, jotka lataavat ilmaisen demon tuotteestasi. Näin voit kvalifioida ”viileämmät” liidit markkinoinnin lämmitettäviksi ja valmiiksi ”lämpimät” liidit suoraan myynnin käsittelyyn.

Lämmitä

Liidit, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan palveluitasi tai kunnolla edes tunnistaneet tarpeitaan palveluusi liittyen, siirtyvät lämmitettäviksi. Liidien lämmittämisessä voit hyödyntää markkinoinnin automaatioita, jotka lähettävät asiakkaalle sopivaa sisältöä tasaisin väliajoin automatisoituna. Viileät liidit lisätään CRM-järjestelmässä automaatiovirtaan ja saavat sinun luomaa sisältöä, ilman, että sinun tarvitsee tehdä mitään. Näin liidi pääsee tutustumaan palveluihisi paremmin, kunnes he ovat valmiita esimerkiksi lataamaan ilmaisen demosi, jolloin tiedät, että liidi on muuttunut viileästä lämpimäksi.

Delegoi

Markkinointi on työstänyt liideistä lämpimiä, jolloin niiden delegointi myynnin huostaan on ajankohtainen. Liidit on kuitenkin merkitty markkinointiaktiviteettien alle, jotta markkinointi voi seurata liidien matkaa CRM-järjestelmässä.

Konvertoi

Myynti työstää liidejä myyntiprosessin läpi ja vihdoin liidi konvertoituu diiliksi. Markkinointi pääsee seuraamaan markkinointiaktiviteeteista generoituja myyntimahdollisuuksia ja kauppoja CRM-järjestelmässä.

Mittaa ja kehitä

CRM-järjestelmän avulla pääsee seuraamaan markkinointiaktiviteettien generoimia liidejä ja niistä konvertoituja kauppoja. Voit nähdä liidien etenemisen myyntiputkessa, markkinointiaktiviteettien tuomien kauppojen määrän, keskimääräisen kaupan suuruuden, liidien konvertoitumisprosentin ja paljon muuta. Analysoimalla ja vertailemalla markkinointiaktiviteettiesi tuloksia opit tuntemaan, minkälainen sisältö tuottaa parhaita tuloksia ja pääset kehittämään markkinointiasi.

Yhteenveto

Markkinoinnin ja myynnin työskennellessä samassa CRM-järjestelmässä, voi molemmat tiimit seurata, mistä liidit on kerätty ja niiden matkaa myyntiputkessa kohti asiakkuutta. Tämä yksinkertaistaa markkinoinnin raportointia ja markkinointiaktiviteettien tulosten analysointia. CRM-järjestelmä tukee niin markkinoinnin kuin myynnin prosesseja liidin ostopolun aikana.

Lue markkinointitiimeille optimoiduista CRM-ratkaisuista enemmän Lime Technologiesin sivuilta >>

Blogi on kirjoitettu yhteistyössä Lime Technologiesin kanssa. Kirjoitus on osa kolmen blogin sarjaa, jotka julkaisemme parin viikon välein loppuvuoden aikana. Blogien aiheet ovat:

  • Seuraa markkinointiliidien matkaa liidistä diiliksi CRM-järjestelmässä
  • Markkinointiputki – liidistä diiliksi (julkaisu viikolla 48)
  • Myyntiputken hallinta tavoitteidesi saavuttamiseksi (julkaisu viikolla 50)