Olisi mukavampaa elää keskitien elämää – tekemistä olisi tasaisen sopivasti. Harmi vain, että todellisuus on toista. Myynti on joskus (ja erityisesti silloin, kun menee hyvin) kuin jonglööraamista yksipyöräisen päällä toinen silmä peitettynä.
Pitää edistää useita hieman eri tilanteessa olevia myyntiprojekteja – kaikkia korkealla laadulla – ja samaan aikaan huolehtia siitä, että myös toimituskyky säilyy. Mikään ei ole nimittäin niin turhauttavaa kuin hankkia asiakas hyvällä myyntityöllä ja sitten menettää asiakkuus huonolla toimituksella.
Olen huomannut, että omilla teoillaan voi vaikuttaa siihen, miten stressaavaksi myyntityön kokee. Itselleni käytännössä toiminevat parhaiten seuraavat kolme keinoa.
1. Pidä tehtäväsi organisoituina yhdessä paikassa
Stressini ei yleensä synny tekemisen määrästä, vaan tekemisen epämäärästä.
Ajattele mieltäsi veden pintana. Kun olet keskittynyt ja läsnä jonkin asian tekemisessä, pinta on tyyni. Jos projektisi ja tehtäväsi ovat muistilappujen varassa siellä täällä – tai mikä pahempaa pelkän muistin varassa – niin ne pulpahtelevat mieleen ja häipyvät taas sieltä. Veden pinta rikkoutuu jatkuvasti.
Tekemisen organisoiminen projekteiksi, tehtävälistoiksi ja päivämääriksi yhteen selkeään paikkaan pitää huolen siitä, että pinta pysyy mahdollisimman tyynenä. Tiedän, että kaikki huomioitani vaativat tehtävät ovat tallessa yhdessä paikassa. Suoritetun tehtävän yliviivaaminen antaa aivoille pienen annoksen mielihyvähormoni dopamiinia. Sen jälkeen olen valmis siirtymään listalla seuraavaan asiaan.
Käytän tehtävälistojen ylläpitämiseen verkkopohjaista sovellusta, mutta muistikirja toimii varmasti yhtä hyvin.
Pääasia on, että tekemisen organisoimisesta tehtävälistoiksi tulee rutiini. Silloin et enää stressaa tekemisen epämäärästä. Tiedät, että suorittamalla päivän tehtävät listalta etenet oikeissa asioissa oikealla tavalla.
2. Käytä 5 minuuttia päivästä suunnitteluun
Tehtävälistoista voi helposti tulla liian pitkiä tai sinne tulee kirjattua liian epämääräisiä tehtäviä. Esimerkiksi tehtävä ”korjaa pyörä” voi roikkua listalla, koska se ei olekaan tehtävä vaan projekti ja se pitää pilkkoa osatehtäviin: 1. irrota takapyörä, 2. tarkista vialliset osat, 3. hanki varaosat, 4. kiinnitä takapyörä.
Siksi käyn tehtävälistani viikoittain läpi:
- Kuinka tärkeitä ja kiireellisiä tehtäviä listalla on?
- Onko listalla tehtäviä, joita olen lykännyt viikkoja tai kuukausia peräjälkeen?
- Pitääkö jokin tehtävä pilkkoa pienempiin osasiin, jotta se tulee suoritetuksi?
- Pitääkö joillekin tehtäville varata erikseen aikaa kalenterista?
20 minuuttia viikosta tai 5 minuuttia päivästä riittää hyvin sen varmistamiseen, että tehtävälista vähentää stressiä, ei lisää sitä.
3. Automatisoi sähköpostisi
Sähköposti on edelleen yleisin viestinnän työkalu myyntityössä. Siihen saa myös käytettyä halutessaan hitokseen aikaa.
Olen pyrkinyt automatisoimaan mahdollisimman paljon sähköpostin käyttöä. Muutamia esimerkkejä:
Lähetän tapaamisehdotukset Boomerang Calendar -sovelluksella, jolloin voin poimia tapaamisajat suoraan kalenteristani sähköpostiviestiin. En siis hypi kahden ikkunan välillä. Vastaanottaja voi vahvistaa itselleen sopivan ajan suoraan sähköpostiviestistä ja merkintä menee molemmille kalenteriin.
Jos lähetän useita saman sisältöisiä viestejä (esim. tarjouksia) yhden viikon aikana, niin luon valmiin viestipohjan Streakiin ja lisään sen napin painalluksella sähköpostiviestiin. Tällöin personoin vain alkutervehdyksen.
Jos kirjoitan sähköpostin toimistoajan ulkopuolella (esim. hoitaakseni tärkeän tehtävän pois päivän listalta), niin ajastan yleensä viestin lähtemään vasta seuraavan päivän toimistoaikaan. Näin en anna itsestäni vastaanottajalle työnarkomaanin kuvaa ja toisaalta viestin lähettäminen ei myöskään unohdu itseltäni.
Omassa arjessani nämä käytännön keinot ovat toimineet siten, että stressaan vähemmän ja saan myös enemmän aikaiseksi. Koska saan enemmän aikaiseksi, niin saan myös parannettua tuloksia.
Sinulla on varmasti omia ideoita ja keinoja stressin vähentämiseen. Jatketaan keskustelua Twitterissä tai LinkedIn:issä!
Kirjoittaja on myynnin digitalisoimiseen ja vaikuttaviin myyntiesityksiin erikoistuneen Havain Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Timo on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja MMA:n jäsen vuodesta 2009 lähtien. Havain järjestää lokakuussa 2016 presentoimistaidon tehotapahtuman Master the Art of Presentingin.