Todellista myyntikulttuuria on harvoissa yrityksissä. Johtoryhmissäkin puhutaan aivan liian vähän myynnin merkityksestä. Myyjiä ei arvosteta eikä myyjiksi haluta. Ohessa neljä kysymystä, joilla löydät tien yrityksenne sydämeen.
1. Mistä teillä puhutaan?
Mieti viimeaikaisia käytäväkeskustelujanne tai yrityksenne tilannekatsauksia, mitä niissä puhutaan myynnistä tai asiakkaista? Kuinka usein ylipäätään kuulet myynnin tilanteesta: päivittäin, viikoittain vai harvemmin? Sisäpelillä harvoin voitetaan mestaruutta, asiakkaan äänen pitäisikin kuulua jokaisen työntekijän korvaan jatkuvasti.
Terve myyntikulttuuri näkyy uteliaisuutena siihen, mitä kentällä tapahtuu ja miten siellä pärjätään. Tappiot ottavat päähän ja voittoja juhlitaan yhdessä!
2. Mitä toimitusjohtajanne tekee?
Tapaako toimitusjohtajanne asiakkaita päivittäin, viikoittain vai harvemmin? Kirjoitin muutama vuosi sitten Myyntipumpun blogissani kahdesta eri ääripäätä edustavasta toimitusjohtajasta: myyntikunkusta ja myyntirunkusta. Jokainen meistä suuntaa aikaansa ensisijaisesti asioihin, joita arvostaa ja pitää merkityksellisinä.
Toimitusjohtajan paikka on etenkin haastavassa markkinatilanteessa eturivissä, markkinan ja asiakkaan iholla. Takarivistä pälyilemällä tai neuvomalla ei ole helppoa johtaa joukkuetta eikä kohdata, saati sitten voittaa kilpailua!
3. Miten myyntiä ja myyjiä arvostetaan?
Syyttelettekö myyjiä epäonnistumista tai myynnin toimimattomuudesta vai kannustatteko ja onnittelette myyjiä hyvistä suorituksista? Ydinkysymys on yksinkertainen: ketkä henkilöstöstänne kokevat olevansa myyntihommissa? Harvassa suomalaisessa yrityksessä edes puolet porukasta vastaavat ns. oikein.
Myyjää pitää kuunnella ja hänen näkemystänsä kunnioittaa, parhaimmillaan myyjä onkin orkesterin kapellimestari, jonka kautta muun porukan osaaminen välittyy myös asiakkaalle asti. Huippumyyjän pitäisi olla firman kovapalkkaisin työntekijä, eikä kenenkään kuulu arvostella onko myyjä ansainnut palkkaansa vai ei!
4. Miten satsaatte myyntiinne?
Purjehduksessa voittajat erottuvat vastatuuliosuuksilla, samoin myyntiin tulee satsata etenkin haastavassa markkinatilanteessa.
Digimurroksen myötä on erityisen tärkeää kehittää myyntiä kokonaisvaltaisesti yhdessä markkinoinnin kanssa. Onko teillä tiedostettu ja otettu käyttöön uusia tapoja kohdata asiakas myös verkossa? Miten myyjienne valmiuksia, etenkin henkilökohtaista osaamista sekä prosesseja tai työkaluja on kehitetty tämän vuoden aikana? Paljon kertoo myös, miten monta uuttaa myyjää teille on palkattu?
Kesällä SuomiAreenassa MMA:n lanseeraama Myynti on yrityksen sydän -teema saa nyt jatkoa, kun astun lavalle MMA:n aamuseminaarissa Torstai on myyjän päivistä reiluin 27.10. MMA:n jäsen, tule ihmeessä mukaan!