Melkeinpä arvaan: ei tainnut sinusta tulla miljonääriä näillä kysymyksillä. Todennäköisesti myös mietit, mitä väliä vastauksilla edes on.
Pystyn samaistumaan. Olen pallotellut näppäimistölläni lukuisien organisaatioiden arvoja, joista vain harvat ovat jääneet mieleen. Ja miksi olisivat? Valtaosa on kädenlämpöistä huttua, jota voisi sekoitella minkä tahansa yrityksen strategiapuuroon. Ollaan tuloshakuisia, uudistumiskykyisiä ja asiakaskeskeisiä, uskotaan yhteistyön voimaan.
Katso kalenteriin, niin näet arvosi
Strategiakuvan sijaan todelliset arvot voi lukea ihmisten kalentereista ja arjen johtamisesta. Paljonko asiakaskeskeisessä organisaatiossa on aikaa asiakkaille – siis muillakin kuin myyntiedustajilla? Montako tuntia ihmisläheisen ja muutosketterän firman esihenkilö käyttää viikostaan alaisilleen ja valmentamiselle? Entä löytyykö uudistumishaluisessa yrityksessä aikaa kehittämiselle ja kehittymiselle, ihan jokaiselta?
Jos julkilausuttujen arvojen vastaisesti päivät täyttyvät tuottamattomasta taustatyöstä, tarpeettomasta raportoinnista ja näennäisosallistavista palavereista, ovat arvot todennäköisesti vain mainosnikkarin viisastelua. Niistä ammennetaan korkeintaan sarkasmia kahvipöytään. Jos arvot sattuvat kuitenkin olemaan totta ja kumpuavat arjesta, on niillä valtavasti merkitystä. Sekä työntekijälle että asiakkaalle.
Hymyile, olet Turvassa
Meillä Vakuutusyhtiö Turvassa on tehty rohkea arvovalinta. Kovin arvo on jotain niinkin pehmeää ja monimerkityksellistä kuin: ”Hymyile, olet Turvassa.” Siihen me uskomme, sillä me erotumme, ja mikä parasta: se on totta.
Aidolla hymyllä on valtava voima. Sillä voi ilmaista iloa, avoimuutta tai myötätuntoa. Se ilmentää yhteenkuuluvuuden tunnetta, luottamusta ja turvallisuutta. Näitä asioita myös me Turvassa haluamme edistää. Arjessa hymyn avulla selviää monesta pienestä kommelluksesta, ja silloin kun ei hymyilytä, on hyvä olla Turvassa.
Nerokasta, eikö? Kertakaikkisen nerokasta.
Me uskomme hymyn voimaan niin lujasti, että teippaamme sen yhtä lailla toimistojen näyteikkunaan kuin henkilökunnan vessan peiliin. Annamme sen näkyä mainoksissamme ja kuulua puhelinpalvelun nauhoitteissa. Välitämme hymyä viesteissämme, päivittäisessä johtamisessa ja tietysti kaikkein tärkeimpänä: jokaisessa kohtaamisessa asiakkaan ja työkaverin kanssa.
Tekisi mieli sanoa, että saa kopioida. Paitsi että tämä on jotain niin ainutlaatuista, ettei pysty.