Tiedätkö minne olet matkalla?

Vuoden loppu ja myynnin tavoitteiden tilinpäätös lähestyvät kovaa vauhtia. Miten meni? Onnittelut, jos olet tavoitteessasi! Jos taas jäi parannettavaa, niin mitä muutat jatkossa?

Edelleen aivan liian usein myyjän tavoitteet asetetaan vain organisaation näkökulmasta. Niiden seuraaminen on satunnaista ja toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi köykäisiä. Kuulostaako tutulta? Parhaimmillaan yrityksen ja myyjän yhteiseen päämäärään päästään aktiivisella yhteisellä pohdinnalla, joka sitouttaa ja innostaa.

Tavoitteiden asettaminen ei ole vain esihenkilön tai jonkun ulkopuolisen tehtävä. Organisaation tavoitteet ohjaavat yksilöä, mutta ilman tekijän itse konkretisoimaa tavoitetta jää päämäärä usein hataraksi. Hyvin asetettu selkeä tavoite auttaa valitsemaan ne toimenpiteet, joilla päämäärään päästään, ja toisaalta hylkäämään ne asiat, jotka häiritsevät haluttua lopputulosta.

Tavoitteen tulee olla mitattavissa ja seurattavissa. Se ei voi olla jotain, mihin palataan vain pari kertaa vuoden aikana, ja silloinkin esihenkilön toimesta. Tavoite seuraa ja ohjaa tekemistä koko matkan ajan. Oikein asetettu päämäärä on sellainen, johon myyjällä on mahdollisuus realistisesti todella päästä. Se on sellainen, mikä vastaa taitoja, mutta mahdollistaa myös kehittymisen. Tavoite voi siis olla myös kunnianhimoinen, tärkeintä on tiedostaa millaiset toimenpiteet varmistavat onnistuneen lopputuloksen.

Koko vuoden lisäksi on syytä olla välitavoitteita. Niiden tarkoitus on lisätä onnistumisia ja näyttää myös, mikäli tarvitaan korjausliikkeitä tekemiseen. Ainahan on mahdollisuus oppia uutta! Maailmantilanne on tuonut myyjälle uusia mahdollisuuksia muuttaa ja toisaalta tehostaa tekemistään, pääsitkö mukaan kehitykseen? Päivititkö tekemisesi, joka mahdollisti tavoitteeseen pääsemisen muuttuneesta tilanteesta huolimatta? Lisäätkö nyt tavoitteeseesi uuden oppimista ja kehität itseäsi lisää?

Verkkotapaaminen ja puhelinmyynti ovat haastaneet kaikkia perinteisen myyntityön parissa työskenteleviä. Lopputulosta arvioidessa voittajia ovat ne, jotka ennakkoluulottomasti tarttuivat uuteen haasteeseen. Onko sinunkin tavoitteesi jatkossa kehittyä useammassa kanavassa? Muutoksien ei tarvitse muuttaa lopullista tavoitetta, se voi muuttaa ja mahdollistaa uusia toimintamalleja, joilla tavoitteeseen tullaan pääsemään.

Varaa siis tavoitteen rakentamiseen aikaa, mieti ja pohdi mikä sinua motivoi. Rakenna tavoite pitkälle aikavälille ja lyhyemmälle ajalle. Haasta itseäsi! Tarkista mittarit ja seuraa kehitystäsi aktiivisesti. Onnistut kyllä!