Uuden myyjän sisäänajossa nopeus ratkaisee

Uutta myynnin ammattilaista palkatessasi voit törmätä kahteen isompaan haasteeseen. Ensiksi sinun voi olla vaikeaa löytää yrityksen toimialaan ja arvoihin sopiva ehdokas. Kun olet rekrytoinut uuden työntekijän, on seuraavana haasteenasi saada hänet oppimaan yrityksen ja toimialan myyntityössä tarvittavat tiedot ja taidot mahdollisimman vikkelästi.

“Palkkaa persoona, kouluta kompetenssi” on perinteinen hyväksi havaittu neuvo. Jos uuden myyjän palkkaa kilpailijan leiristä, on oppimisprosessi luonnollisesti nopeampi. On kuitenkin syytä harkita, millaisia uusia näkemyksiä erilaisista taustoista tulevat ihmiset voivat tarjota. Kun sopiva henkilö on löydetty, on sekä yrityksen että uuden työntekijän etu päästä töihin kiinni mahdollisimman pian. Perehtymisessä hätiin voivat tulla myynnin kouluttamisen ohjelmistot.

Myynnin koulutusalustoilla päästään ripeästi töihin käsiksi

Yksi parhaista, ellei parhain perehdyttämisen muoto on niin sanottu kisälli-mestari-malli. Siinä uusi myynnin ammattilainen kulkee perehdyttäjäksi osoitetun vanhemman osaajan rinnalla. Hän oppii aidossa tilanteessa ja kuulee asiakkaiden kanssa käydyn epäformaalin viestinnän sekä tarinat, joita ei virallisessa koulutusmateriaalissa koskaan ole, esimerkiksi ”Möttösen konepajalla, tätä tuotetta käytetään juuri noin”. 

Kisälli-mestari-malli vaatii kuitenkin aikaa, rahaa ja resursseja. Sen tueksi suosittelen digitaalisten koulutusalustojen käyttämistä sekä tiimi- että yksilöoppimisen tueksi ja nopeuttamiseksi.

MMA tutkii nyt myynnin ammattilaisten perehdytyskokemuksia, ja sitä, miten digitaalisia koulutusalustoja hyödynnetään alalla. Kyselyyn vastaaminen vie vain muutaman minuutin aikaasi ja olisimme kiitollisia kuulemaan juuri sinun mielipiteesi täällä!

Modernit koulutusalustat analyysimme alla

SPLASH-projektissa analysoidaan moderneja myynnin koulutusalustoja. Tarkastelimme kaiken kaikkiaan 78 digitaalista koulutusalustaa.

Eri alustoilla oli erilaisia myyntiin liittyviä toimintoja, jotka näet yllä olevasta kuvasta. Lukumäärät kertovat, kuinka monessa eri koulutusalustassa on kyseinen toiminto. Esimerkiksi koulutusmahdollisuuden myyntityöhön tiimissä tarjosi 23 eri koulutusalustaa analysoiduista 78 alustasta.

Tästä kuviosta taas näet, mitä yleisiä toiminnallisuuksia koulutusalustoissa on. Hyvin yleisiä olivat erilaiset kysymyspankit tai vastaavat. Niiden avulla on mahdollista nostaa myyntijoukkueen kyvykkyyttä sekä rakentaa erilaisia FAQ-tietopankkeja, jotka vastaavat useimmin kysytyimpiin kysymyksiin.

Koulutusalustojen tärkeimmät ominaisuudet

Olemme tunnistaneet neljä laajempaa kokonaisuutta, jotka muodostavat rungon myynnin koulutukselle sekä itse myynnille. Nämä neljä pääkohtaa ovat:

  • Myynnin johtaminen (sales management)
  • Digitaalinen myyntityö (digital selling)
  • Henkilökohtainen myyntityö (personal selling)
  • Myyntityö tiimissä (team selling)

Alla näet havainnollistavan kuvan analysoimistamme koulutusalustoista. Jaoimme ne neljän pääkohdan perusteella kategorioihin ja samanaikaisesti otimme huomioon, ovatko koulutusalustat ilmaisia (open), maksullisia (paid service) vai onko niissä ilmainen kokeilu tai tutustumisjakso (free trial).

Klikkaa yllä oleva kuva suuremmaksi tästä

Koulutusalustoilla voidaan luoda yritykselle kestävää kilpailuetua sekä nopeuttaa uusien myyntihenkilöiden oppimista vakiomalla koulutusprosessi ja opetettava aineisto. Niihin kannattaa tutustua!

Mikä ihmeen SPLASH-projekti?

S.PLA.S.H (Sales Platform Studies for Higher Education) on EU-rahoitettu hanke, jossa tutkitaan myynnin koulutuksen digitaalisia alustoja ja niiden käyttämistä oppimiseen. Hankkeessa on mukana korkeakouluja Itävallasta, Italiasta ja Tanskasta sekä Tampereen ammattikorkeakoulu Suomesta. Lisäksi mukana ovat meidän lisäksemme kauppakamarit Erhverv Norddanmark Tanskasta ja Tampereen Kauppakamari. Hankkeessa on neljä osaprojektia. TAMKin vastuulla oleva osaprojekti on myynnin digitaalisten koulutusalustojen analysointi.