YTN:n, Pron ja Teollisuusliiton lakot alkoivat – kaupan alalle lakkovaroitus

Ylemmät Toimihenkilöt YTN, Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto ovat aloittaneet painostustoimet teknologiateollisuuden alalla. Teollisuusliiton lakko on voimassa myös kemianteollisuudessa. Lisäksi Palvelualojen ammattiliitto PAM on antanut lakkovaroituksen kaupan alalle.

Tästä tiedotteesta saat lisätietoa lakoista ja siitä, miten haet lakkoavustuksia, jos kuulut lakkojen piiriin.

YTN:n, Pron ja Teollisuusliiton lakot sekä PAMin lakkovaroitus

• YTN:n lakko on voimassa kymmenessä teknologiateollisuuden sopimusalan yrityksessä 1.–3. helmikuuta. YTN antoi myös lakkovaroituksen ajalle 15.–17. helmikuuta, jos sopua ei synny tätä ennen. Lakko koskee kaikkia lakonalaisissa yrityksissä työskenteleviä ylempiä toimihenkilöitä.
  • Lisäksi YTN on julistanut teknologiateollisuuden ja suunnittelu- ja konsulttialan sopimusaloille koko alaa koskevia työaikarajoituksia. Niitä ovat ylityökielto ja työasioissa vapaa-ajalla matkustamisen kielto. Rajoitukset ovat voimassa 18. tammikuuta alkaen ja jatkuvat toistaiseksi. Lisätietoa saat osoitteesta ytn.fi.
  • Teollisuusliitto on aloittanut työnseisaukset teknologiateollisuudessa ja kemianteollisuudessa 1. helmikuuta. Lue lisää Teollisuusliiton tiedotteesta.
  • Ammattiliitto Pro on aloittanut 1. helmikuuta painostustoimet teknologiateollisuuteen sekä suunnittelu- ja konsulttialalle. Lue lisää osoitteessa proliitto.fi.
  • Palvelualojen ammattiliitto PAMin lakkovaroitus koskee kaupan alan varastoja ja suuria marketteja. Jos ratkaisuun ei päästä Kaupan liiton kanssa, painostustoimet alkavat 6. helmikuuta. Katso tarkemmat tiedot PAMin tiedotteesta. Lisäksi PAM on antanut varoitukset 13.–16.2. ja 16.–18.2. alkavista logistiikkakeskuksiin ja useisiin kauppoihin kohdistuvista lakoista.

Näin haet lakkoavustusta

MMA on YTN:n jäsen. Jos olet jäsenemme ja työskentelet YTN:n lakon piiriin kuuluvissa yrityksissä ja osallistut lakkoon, voit hakea lakkoavustusta (80 €/pv) YTN:n lakkoavustusjärjestelmän lomakkeen kautta painostustoimien jälkeen.

Saman järjestelmän kautta voit hakea avustusta (80 €/pv), mikäli osallistut Teollisuusliiton tai Ammattiliitto Pron järjestämään lakkoon teknologiateollisuuden alalla.

• Lakkoavustuslomake on avoinna 3.-19.2.2023.
  • YTN maksaa avustukset seuraavalla aikataululla:
Hakemus hyväksytäänMaksu siirtyy laskutukseenAvustus maksetaan jäsenelle
9.2.10.2.17.2.
23.2.3.3.10.3.

Lisätietoa

YTN on koonnut painostustoimista Q&A-listan, jossa on vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Voit kysyä lisätietoa myös päivystysnumerosta 09 4272 7766 tai sähköpostitse osoitteesta lakko@ytn.fi.

Puhelinpäivystys on auki arkisin 18.1.–7.2.

• ke 1.2. – pe 3.2 klo 9–18
  • ma 6.- ti 7.2. klo 9–15

Sähköpostipäivystys on auki 18.1.–7.2. kello 9–15.