Yrityksiä kutsutaan osallistumaan Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailuun. Voittaja palkitaan Tulevaisuusfoorumissa maaliskuussa, ja kaikki osallistujat saavat ilmaisen vertailuraportin. Osallistua voi 14.2.2020 saakka.
Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun tarkoitus on palvella yritysten myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista. Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa arvioidaan yrityksen myyntistrategiaa, myynnin johtamista, myyntityötä, asiakasosaamista sekä myynnin prosesseja ja työkaluja.
Suomen paras myyntiorganisaatio valitaan kolmiosaisessa prosessissa. Verkkokyselyyn vastaamalla mikä yritys tahansa voi ilmoittautua mukaan kilpailuun. Vastausten perusteella myyntialan ammattilaisista koostuva raati valitsee viisi finalistia, joiden myyntiorganisaation työskentelytapoihin tutustutaan tarkemmin haastattelujen kautta. Tämän jälkeen raati haastattelee myös finalistien asiakkaita.
Näiden vaiheiden jälkeen valitaan voittaja – eli Suomen paras myyntiorganisaatio 2019. Voittaja palkitaan Haaga-Helian Tulevaisuusfoorumissa 18.3.2020 Helsingissä. Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–14.2.2020.
Finalistit ja muutkin osallistujat hyötyvät
Kilpailuun osallistuminen on ilmaista, ja ainoastaan kilpailun voittajan nimi julkistetaan – kaikkien muiden osallistujien nimet ja vastaukset pysyvät anonyymeinä. Kilpailusta on hyötyä yrityksen myyntityön kehittämiseen, vaikka finaalipaikka ei osuisikaan kohdalle.
Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin. Kun yhdestä yrityksestä vastaa useita myyjiä ja myynnin johdon henkilöitä, yritys saa tarkemman raportin itselleen.
Tähtäimenä myyntityön arvostuksen lisääminen
Kilpailu siirtyi Haaga-Helian järjestettäväksi vuonna 2018, kun kilpailua kehitettiin tieteellisempään suuntaan. Nyt kilpailua ja sen kehittämistä jatketaan yhteistyössä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n kanssa.
Toimimalla yhteistyössä kilpailun järjestämisessä MMA haluaa tukea yritysten laadukkaaseen myyntiin panostamista ja parantaa myyntityön arvostusta Suomessa. Mitä enemmän osallistujayrityksiä vastaa kyselyyn, sitä paremmat vertailuraportit jokainen yritys saa.
Viime vuonna voittajaksi valikoitui Lindström, jonka myyntiorganisaation vahvuus löytyi tuloksellisuudesta ja asiakaskeskeisestä kehittämisestä.
– Lindströmin myyntiorganisaatio osoittautui innovatiiviseksi ja vastuulliseksi pitkän linjan onnistujaksi, joka on viime aikoina ottanut käyttöön uusia digitaalisia ratkaisuja, kertoo kilpailun päätuomari, Haaga-Helian tutkimuksen ja tuotekehityksen johtaja Timo Kaski.
Osallistu kilpailuun: http://www.suomenparasmyyntiorganisaatio.fi/osallistu-kilpailuun/