Hyvä blogi – MMA-blogikuningas antaa 7 vinkkiä

blogikuninkaan vinkit

MMA-blogissa julkaistiin vuonna 2017 noin 50 kirjoitusta. Vuoden luetuin juttu oli ”Menestyvä myyjä osaa täyttää kalenterinsa oikein”. Sen kirjoitti MMA:n jäsen, oululainen yritysvalmentaja Juha “Vauhtipyörä” Ahola. Eikä siinä kaikki, sillä hänen kirjoituksensa ”Oletko laiska vai aktiivinen myyjä?” kipusi lukutilastossa toiselle sijalle. Molemmat jutut keräsivät yli 2 000 sivukäyntiä. Menestystä täydensi ”Näin rakennat buukkaussoittosi!”, joka sijoittui neljänneksi.

Blogikuningattaret tulevat Markkinointi-instituutista. Asiakkuuksista ja myynnistä vastaava päällikkö Liisa Lyyra kirjoitti kolmanneksi eniten kiinnostusta herättäneen kirjoituksen ”Asiakas ei kaipaa myyntikeskustelua”.  Markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne Niemi-Hakalan ”Asiakkaan ei tarkoittaa ei” -kirjoitus keräsi viidenneksi eniten lukijoita.

Ulla Marjoniemen ”Työnhaun 7 syntiä” ylitti vielä tuhannen sivukäynnin rajan ja sijoittui kuudenneksi. Kymmenen luetuimman blogin joukkoon ylsivät lisäksi Timo Sorrin ”Viisi asiaa, jotka myyjä voi oppia Susijengiltä”, Katri Tannin ”Markkinoija, älä väitä, intä tai valita”, Timo Sarpalinnan ”Mikä erottaa tosimyyjän ”wannabe”-maalintekijästä ja Heikki Luoman ”En syntynyt myyjäksi”.

7 vinkkiä hyvään blogiin

Millä tavoin saadaan kolme kirjoitusta luetuimpien MMA-blogien joukkoon? Juha Ahola listaa kiinnostavan blogikirjoituksen 7 tärkeää pointtia:

  1. Mieti, mikä olisi arvoa tuottavaa lukijoille? Kirjoita lukijoita varten heitä hyödyttävästä aiheesta.
  2. Uskalla ottaa kantaa, äläkä yritä puida asiaa jokaisesta tulokulmasta, jotta kirjoitukseen jää säröä, mihin tarttua.
  3. Avaa opetukset mielellään tarinoiden avulla. Informaatio informoi, tarinat myyvät.
  4. Jäsentele blogikirjoitus helposti silmäiltäväksi pitäen kappaleet lyhyehköinä ja käytä tarvittaessa väliotsikoita.
  5. Repäise otsikolla! Se ratkaisee, kuinka moni otsikon nähnyt vaivautuu avaamaan kirjoituksen ja lukemaan lisää. Väittämä toimii hyvin!
  6. Älä yritä kirjoittaa täydellisestä kirjoitusta. Liian hiotusta kirjoituksesta katoaa särmä.
  7. Yksi tärkeä pointti riittää. Ei kannata tyhjentää pankkia ja kirjoittaa viidestä eri asiasta yhteen blogiin.

Taustaltaan Juha Ahola on eri alojen yrittäjien valmentaja ja sparraaja.

– 15 vuoden yrittäjäkokemus on tuonut puseroon osaamista laidasta laitaan, mutta suurimpina intohimoina ovat myynnin ja markkinoinnin kehittäminen. Facebook-markkinointi nollabudjetilla -valmennukset ovat viime aikoina työllistäneet eniten.

Vauhtipyörä haastaa räväkästi yrittäjiä nostamaan tasoaan: – Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

Juha Aholan tuorein ravistus on luettavissa MMA-blogissa: Provisiokatto ja muita myyntijohtajan mokia.

Vuoden 2017 luetuimmat

Vuonna 2017 MMA-blogissa julkaistujen blogien TOP 20:

Menestyvä myyjä osaa täyttää kalenterinsa oikein / Juha Ahola
Oletko laiska vai aktiivinen myyjä?/ Juha Ahola  
Asiakas ei kaipaa myyntikeskustelua / Liisa Lyyra     
Näin rakennat buukkaussoittosi!Juha Ahola
Asiakkaan ei tarkoittaa ei  / Anne Niemi-Hakala
Työnhaun 7 syntiä / Ulla Marjoniemi
Viisi asiaa, jotka myyjä voi oppia Susijengiltä / Timo Sorri
Markkinoija, älä väitä, intä tai valita / Katri Tanni
Mikä erottaa tosimyyjän “wannabe”-maalintekijästä? / Timo Sarpalinna
En syntynyt myyjäksi / Heikki Luoma
Miksi untuvikot heitetään uusasiakashankintaan? / Lauri Seppälä  
Älä tyrkytä palloa asiakkaalle / Jasmine Plavsic
Some vaatii tyylitajua / Anni Karppanen  
Liikennekaari kylvää rahaa! / Juha Häkkinen
Herää Suomi – myyntiin pitää panostaa / Pia Hautamäki
Autokauppa yllätti / Matti K. Vesala
Itsensä johtamisesta työkalu menestykseen / Aleksi Rautakorpi  
Ihmiset kiinnostavat, brändit eivät / Laura Pääkkönen
Kuka määrittelee myyjän roolin? / Heikki Luoma
Kahden kesken / Sani Leino

MMA-blogissa julkaistaan viikottain kiinnostavia tarinoita myynnistä, markkinoinnista ja työelämästä. Bloggaajat ovat myynnin, markkinoinnin ja työelämän asiantuntijoita. Lue MMA-blogia osoitteessa: www.mma.fi/blogi

Oletko kiinnostunut kirjoittamaan MMA-blogiin? Ota yhteyttä MMA:n viestintään, sirkku.rytkonen(at)mma.fi.