Vastaajien mielestä kustannukset ovat myös automaation kolmanneksi suurin haaste. Kyselyssä kävi kuitenkin ilmi, että automaation käyttäjät näkevät asian eri tavalla kuin ei-käyttäjät. Automaatiota käyttävistä vastaajista 17,4 prosenttia nimesi kustannukset suurimmaksi haasteeksi, kun ei-käyttäjistä samoin teki 42,5 prosenttia.
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta moni koki automaation tuovan rahoille vastinetta. Automaation merkittävimmäksi hyödyksi nousi kyselyssä markkinoinnin tehokkuuden ja ROI:n parantuminen (50,7 prosenttia). Markkinoijat kokivat myös pystyvänsä käyttämään resurssejaan tehokkaammin ja kasvattamaan liidien määrää automaation avulla.
Markkinoinnin automaation käyttäjistä 92 prosenttia suosittelisi automaatiota muillekin.
Lianan kyselyyn vastasi 379 henkilöä syksyllä 2024.