Suomalainen ei osaa myydä. Tähän myyttiin uskoo lähes puolet suomalaisista, selvisi Suomalaisen Työn Liiton äskettäin teettämässä selvityksessä.
Miksi suomalainen ei usko omaan myyntitaitoonsa?
– Yksi syy on varmaan se, että Suomessa ei osata arvostaa myyntityötä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että myynti ja markkinointi ovat monessa suomalaisessa yrityksessä lapsipuolen asemassa, väittää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.
– Viime aikoina on nähty, että kun yrityksillä menee huonosti, leikataan myynti- ja markkinointipanostuksista sekä vähennetään tekevää joukkoa. Vaikka oikeasti siinä olisi se koneisto, jota virittämällä löytyisi nousun avaimet.
Häkkisen mukaan Suomessa panostetaan hävettävän vähän markkinointiin.
– Voisimme ottaa oppia muista Pohjoismaista. Ruotsalaiset, tanskalaiset ja erityisesti norjalaiset yritykset satsaavat markkinointiin. Kukaan ei varmaan uskalla väittää, etteikö se näkyisi tuloksissa.
Häkkisen mukaan Suomessa on nykyisin tarjolla korkeatasoista myynnin koulutusta, joten osaamisen vähättelylle ei löydy perusteita sieltäkään suunnalta.
– Suomessa vaatimattomuutta pidetään edelleen hyveenä. Mutta jos halutaan menestyä kilpailussa ja viedä Suomea eteenpäin, se pitää tehdä ”rinta rottingilla”. Tätä asennetta löytyy myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilta.
– Suomessa on oikeaa ammattitaitoa ja asennetta, kunhan sitä vain uskalletaan arvostaa. Ja tajutaan, että panostus myyntiin ja markkinointiin tulee korkojen kera takaisin. Eikä turhaan elätetä myyttiä, että emme osaisi myydä, vetoaa Juha Häkkinen.
Yle TV1 14.1.2016 klo 19.30: Suomalainen ei osaa myydä. Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-2858353 #8myyttiä