
Kesällä voi viettää aikaa kirjan parissa vaikkapa laiturin nokassa tai riippumatossa. Jos dekkarit ja romanttiset komediat alkavat kyllästyttää, myynnin tai markkinoinnin ammattilaisen kannattaa tarttua esimerkiksi näihin alkuvuoden uutuuksiin:

Sinustako vaikuttaja?
Vaikuttajaksi vuodessa -kirja kertoo Mira Lehmosen tarinan. Opas esittelee parhaat vinkit influensseriksi tähtääville. Se avaa, kuinka kaupallisista yhteistöistä kannattaa sopia niin, että kaikki voittavat.
Lehmosella on takanaan ura myynnin ja luovien alojen parissa. Nykyisin hän on Instagram-vaikuttaja ja hammaslääketieteen opiskelija.
Mira Lehmonen: Vaikuttajaksi vuodessa – opas Instagram-influensseriksi haluavalle. Aviador, 2025, 294 s.

Kauppaa eri kanavissa
Kaupan ala elää keskellä historiansa suurinta murrosta. Sitä ajavat voimakkaasti kaupan digitalisoituminen, uudet teknologiset innovaatiot ja välineet sekä jatkuvasti muuttuvat kulutustrendit ja uudet kuluttamisen muodot.
Kaikkikanavaisuus koskettaa jokaista kaupan toimialaa. Liiketoimintastrategiana se on hyvin vaativa, mutta tärkeä. Kirja auttaa strategisen liiketoiminnan laatimisessa ja toteuttamisessa, jotta myös tulevaisuuden menestys on taattu.
Arto Lindblom, Matti Kautto, Lasse Mitronen: Kaikkikanavainen kauppa. Alma Insights, 2025, 200 s. Kirja ilmestyy 25.6.

Käytä valtaasi
Jokaisella on valtaa, vaikka siltä ei tuntuisikaan. Vallasta puhuminen on edelleen tabu, mutta jos ei uskalla vaikuttaa tai käyttää valtaa, jää työyhteisössä syrjään.
Sari Kuusela tarjoaa keinoja tehokkaaseen vaikuttamiseen ja hyvään yhteistyöhön. Kirja kertoo, miten vallan saa, miten sen menettää ja millaisia valtapelejä yhteisössä pelataan.
Sari Kuusela: Ota valta haltuun – Vaikuttamisen taidot työyhteisössä. Alma Insights, 2025, 205 s.

Muutkin mokaa
Suomalaisilla työpaikoilla sattuneita mokia koonnut teos sopii myös kesälomalukemiseksi. Kirja paljastaa, kuinka asiantuntijuuskaan ei takaa kahvinkeittotaitoja tai kuinka firman menestyneimmätkään myyjät eivät aina tiedä, mihin palaveriin ovat menossa.
Joskus saattaa myös epähuomiossa päätyä vieraiden ihmisten kokoukseen tai herätä yönunien jälkeen jo valmiiksi työpaikaltaan. Kirjasta käy ilmi, että nukkuminen työpaikalla on itse asiassa yleisempää kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
Maiju Markkanen ja Tero Tiittanen: Iloisiin tappamisiin ja muita työpaikkamokia. Into, 2025, 125 s.