Onko verkkokauppasi valmiina lakimuutokseen? Luultavasti ei

Kesäkuun lopulla verkkokaupoille tulevat voimaan uudet saavutettavuusvaatimukset. Vielä toistaiseksi yksikään suomalainen verkkokauppa ei niitä kuitenkaan täytä, väittää verkkosivujen saavutettavuuteen erikoistunut Supervisor.

Yhtiö selvitti asiaa tutkimalla 450 suomalaista verkkokauppaa. Yhtiön mukaan lähes kaikilta sivustoilta löydettiin kriittisiä saavutettavuusongelmia.

– Suomalaiset verkkokaupat ovat huonosti valmistautuneet saavutettavuusvaatimuksiin, eivätkä yritykset ole tietoisia lain vaikutuksista niiden liiketoimintaan, Supervisorin toimitusjohtaja Lauri Kasti sanoo tiedotteessa.

Vähimmäisvaatimusten mukaan digitaalisen sisällön tulee olla havaittavissa, hallittavissa ja ymmärrettävässä muodossa. Yritysten täytyy varmistaa, että sisältö toimii hyvin sekä tietokoneella että mobiilissa. Sisällön täytyy sopia yhteen myös erilaisten lukulaitteiden ja muiden apuvälineiden kanssa.

Verkkokaupoilta tämä edellyttää esimerkiksi:

  • visuaalista selkeyttä
  • helppoa navigointia
  • värien ja kontrastien huolellista valintaa
  • riittävän isoja fontteja
  • helposti tunnistettavia linkkipainikkeita

Yritysten täytyy myös esimerkiksi tarjota verkkokaupan käyttäjälle palautekanava, jonka kautta voi raportoida palvelun käyttöön liittyvistä ongelmista. Yrityksen tulee vastata palautteisiin 14 päivän kuluessa.

Digipalvelulaissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset tulevat voimaan 28. kesäkuuta 2025. Ne koskevat yrityksiä, jotka myyvät kuluttajille tavaroita tai palveluita verkon välityksellä. Lain piiristä on kuitenkin rajattu pois mikroyritykset, joissa työskentelee alle kymmenen henkilöä ja liikevaihto on alle kaksi miljoonaa euroa. Saavutettavuusvaatimukset ovat osa EU:n esteettömyysdirektiiviä.