Ponsse Oyj ja Suomen Digimarkkinointi Oy voittivat Suomen Paras Myyntiorganisaatio 2022 -kilpailun
Valinnan perusteina olivat Ponssen asiakaskeskeinen toiminta ja asiakasarvon luominen sekä Suomen Digimarkkinoinnin monipuolinen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen. Lisäksi jaettiin kunniamaininnat yrityksille Fonecta Oy ja Gofore Oyj. Tunnustukset ottivat vastaan Ponssen Suomen maajohtaja Jani Liukkonen, Suomen Digimarkkinoinnin myyntijohtaja Ilari Tervonen, Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia ja Goforen myynnistä ja asiakasarvosta vastaava johtaja Riikka Vilminko-Heikkinen yhdessä tiimiensä kanssa.
Jo kolmattatoista kertaa järjestetyn Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailun tavoitteena on edistää myyntikulttuuria ja lisätä suomalaisen myynti- ja markkinointityön arvostusta. Kilpailu on kaikille yrityksille avoin ja sen osallistujat valitaan verkossa annettavien yritysehdotusten, yritysten omaehtoisten ilmoittautumisien sekä asiantuntijaraadin kartoituksen perusteella. Palkittavat yritykset valitsi alan huippuammattilaisista koostuva asiantuntijaraati, johon kuuluu aiempien vuosien voittajayritysten edustajia sekä alan asiantuntijoita Aalto-yliopiston markkinoinnin laitokselta, Itä-Suomen yliopistosta sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Aiempina vuosina voittoa ovat juhlineet Motonet Oy (2021), Silta (2020), LämpöYkkönen (2019), Lindström (2018), Vainu (2017), Suomen Asiakastieto (2016), 3 Step IT (2015), Elisa Yritysasiakkaat (2014), Canon (2013), SKF (2012), DHL Express (2011) ja Martela Suomi (2010). Vuonna 2022 kilpailu järjestettiin yhteistyössä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa.
Asiakas toiminnan keskiössä
”Asiakas ja arvo asiakkaalle ovat Ponsse Oyj:n liiketoiminnan ytimessä. Tuloksia syntyy vuodesta toiseen ja yrityksen tiimihenki on poikkeuksellisen hyvä. Tämän yritys haluaa olla valituilla markkinoilla ykkönen tai vähintäänkin kakkonen. Yritys panostaa toiminnassaan asiakkaiden erittäin hyvään palvelemiseen ja tuntee asiakkaansa. Myynnissä ollaan hyvällä tavalla asiakkaan iholla. Vastaavasti asiakkaat ovat syvässä kanssakäymisessä yrityksen kanssa”, toteaa voittajat valinneen asiantuntijaraadin Jonna Koponen Itä-Suomen Yliopistosta.
”Suomen Digimarkkinointi Oy on myynnin kehittämisen moniottelija. Toiminnan keskiössä ovat asiakkaat ja tuloksena on korkea sisäinen henkilöstön tyytyväisyys sekä asiakkaiden suosittelu. Myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä on toteutettu monipuolisesti myynnin ja markkinoinnin pelikirjan keskeiset elementit kuten myyntiprosessi, hinnoittelun tuotteistaminen, digimarkkinointi ja monipuoliset myynnin työkalut”, tiivistää valinnan perusteita arviointiraadin Mika Karjalainen, 3 Step IT.
”Pitkäjänteinen parhaiden käytäntöjen arviointi ja seuranta kertoo selvästi sen, että suomalaisen myynnin ja markkinoinnin toimintatavat kehittyvät aiempaa laajemmalla rintamalla. Kansainvälinen kilpailu kiristyy ja niinpä vain toimintaansa kehittämällä voi menestyä. Myös kotimarkkinassa tulee olla entistä ketterämpi, kun asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu ja asiakkailla on tarjolla vaihtoehtoja entistä monipuolisemmin. Tänä vuonna oli selvästi havaittavissa, että asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus ovat entistä enemmän myyvien organisaatioiden toiminnan kehittämisen keskiössä, hyvä niin. Asiakasarvoa luova tarjoama ja toiminta sen ympärillä, on toinen tekijä, joka korreloi parhaan kaupallisen menestymisen kanssa”, kertoo Suomen Paras Myyntiorganisaatio kilpailun kisaisäntä Tarmo Kekki.
Lisätietoja: Tarmo Kekki, Suomen Paras Myyntiorganisaatio kilpailun kisaisäntä, 040 728 4720.