Sponsorointi kasvoi vahvasti vuonna 2024

Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat merkittävästi vuonna 2024, kertoo tuore Sponsorointibarometri. Yhteensä sponsorointiin, tapahtumamarkkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin sijoitettiin 488 miljoonaa euroa.

Näin eri osa-alueet kehittyivät: 

  • Sponsorointi yhteensä: 302 miljoonaa euroa (+ 10,6 %)  
    • Urheilusponsorointi: + 13,0 % 
    • Kulttuurisponsorointi: + 9,6 % 
    • Muu sponsorointi: + 3,8 % 
  • Tapahtumamarkkinointi: 126 miljoonaa euroa (+ 1,6 %) 
  • Vaikuttajamarkkinointi: 60 miljoonaa euroa (+ 13,2 %) 

Vaikuttajamarkkinointi oli kasvultaan merkittävin osa-alue. Sen odotetaan jatkavan vahvaa kehitystä myös vuonna 2025, sillä 87 prosenttia yrityksistä aikoo kasvattaa tai säilyttää siihen tekemänsä investoinnit. 

Sponsorointibarometri tutkii sponsoroinnin, tapahtumamarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin tilannetta vuosittain. Tutkimuksen ja analyysin tilaa Sponsorointi & Tapahtumat ry ja toteuttaa Sponsor Insight.