Suomen talous vauhtiin vastuullisella myynnillä

Suomen talous elää vahvasti myynnistä, mutta myyntityön arvostus saattaa jäädä varjoon monista syistä. Viimeisimmässä Haaga-Helian järjestämässä tilaisuudessa ratkaisuksi tarjotaan vastuullista myyntiä, jonka keskiössä on ammattitaitoinen myyntiosaaminen.

Suomi nousuun myynnillä? -tilaisuus keräsi Haaga-Heliaan myyntialan vaikuttajia tiistaina 27. helmikuuta. Tilaisuudessa pohdittiin yhdessä suomalaisen myyntityön tulevaisuutta ja haasteita.

Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja potentiaalia riittää. Suomen talous saadaan nousuun myynnillä.

Myynnin johtamisessa korostuu asiakasymmärrys

Yksi tilaisuuden keskustelunaiheista oli ammattimaisen B2B-myyntiin liittyvän arvostuksen lisääminen. Stereotypiat nousevat usein arkisista kokemuksista, mikä heijastuu koko myyntialalle kattaen kuluttajamyynnin sekä ammattimaisen B2B-myynnin ja kansainvälisen kaupan. 

Vastuullinen myynti ja vahva myyntiosaaminen ovat avainasemassa.

– Kestävä asiakassuhde on kaiken perusta. Ei kannata yrittää myydä sellaista, mikä ei auta asiakasta, tiivistää Jenni Kuhmonen, joka työskentelee Sales Team Managerin roolissa Management Eventsilla.

Myyjä palkitaan usein toimimattomasta määrällisestä kontaktoinnista, mikä ei vastaa asiakkaan todellisia tarpeita.

– Se, että myyjiä ohjataan tekemään maksimaalinen määrä kontakteja, tuottaa asiakkaille usein vain tuskaa. Kehotan myynnin johtamista uudistumaan ja korostamaan asiakaslähtöisyyttä, korostaa Suomen Yrittäjien puheenjohtaja ja myynnin asiantuntijana toimiva yrittäjä Petri Salminen.

Asiakasymmärryksen merkitys nousi esiin myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n viime syksynä julkaisemassa Myynti & Markkinointi 2023 -barometrissä. Pitkäjännitteisyys asiakastyössä on tuloksellisempaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. Barometrin tulosten mukaan asiakastyytyväisyys on myös tulosmittareissa aliarvostettu, eikä siitä palkita tai sitä ei mitata yrityksissä riittävästi.

Korkeakoulutasoista myyntikoulutusta

Paneelikeskusteluissa painotettiin myös koulutuksen roolia. Myyjäksi synnytään -toteamus pitää harvoin paikkansa, ja yrityksillä on suuri vastuu perehdyttää tulevat osaajat myyntityöhön.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kuuluu johtavien myyntiosaajien kouluttajiin Suomessa ja on ensimmäisenä tarjonnut korkeakoulutasoista myynnin koulutusta Suomessa. Haaga-Helian myynnin koulutus on ansainnut paikkansa myös kansainvälisessä Top Sales Universities -listauksessa. Koulutus keskittyy erityisesti kansainväliseen, digitaaliseen ja konsultatiiviseen myyntiin. 

Opinnot toteutetaan toiminnallista pedagogiikkaa ja tuoreimpia tutkimustuloksia hyödyntäen, liike-elämän tarpeita kuunnellen ja yhteistyössä heidän kanssaan.

Kansallinen Best Seller Competition -myyntikilpailu järjestetään 11.4.2024 Turussa. Eurooppalainen myyntikilpailu European Sales Competition rantautuu Helsinkiin 22.–24.5.2024. Kilpailu kiinnostaa kymmeniä korkeakouluja ympäri Euroopan, mutta myyntitaidoista kisaamaan tullaan myös Aasiasta ja USA:sta asti.

Lähde: Haaga-Helia