Ensimmäinen AI Search Index -selvitys paljastaa, että vain kolme yritystä pärjäsivät: Microsoft, Posti ja Karl Fazer. Ne olivat selvityksen mukaan ainoita suomalaisyrityksiä, jotka saivat suosituksia yli puolessa hakutuloksista. Suurin osa yrityksistä jäi lähes näkymättömiksi tekoälyhauissa.
Tekoälyn käyttö tiedonhaussa on kasvanut nopeasti. Tilastokeskuksen mukaan 23 prosenttia suomalaisista käytti tekoälyä vuonna 2024. Yksi yleisimmistä käyttötavoista oli tiedonhaku.
Superlinesin teknologiajohtaja Kimmo Ihanus kuvaa muutosta näin:
− Tähän asti ihmiset ovat googlanneet etsiessään tietoa ja saaneet esimerkiksi parasta perheelle sopivaa sähköautoa etsiessään listan linkkejä autovalmistajien ja vertailusivujen sivuille. Mukana on myös yritysten ostettuja mainoslinkkejä näkyvyyden varmistamiseksi. Tekoälypalvelut, kuten ChatGPT, toimivat toisin. Ne tarjoavat hakulöydösten lisäksi vertailuja ja selkeitä suosituksia tuotteen tai palvelun valintaan.
Ihanuksen mukaan ihmisten on luontevampaa etsiä suosituksia tekoälysovellusten kautta kuin selata läpi linkkilistoja.
− Nyt yritysten on varmistettava, että niiden brändi tai tuote tulevat mainituksi tekoälyn suosituksissa. Muuten näkyvyyttä ei ole.
Superlines teki selvityksessään 3 500 tekoälyhakua yleisimmillä kielimalleilla, kuten ChatGPT:llä, Claudella ja Geminillä.