Maalausurakat vaihtuivat myyntikirjeisiin

Hämeenlinnalainen Miika Soronen perusti maalausliikkeen, rakensi siitä menestyvän bisneksen ja päätti jatkaa markkinointiuralla.

Miika Soronen perusti parikymppisenä veljensä kanssa maalausliikkeen Raumalle opiskeluaikojen kesätyöksi. Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin, Sorcolor Oy on alansa suurin toimija Suomessa.

Sorosen mielestä yksi yrityksen menestyksen salaisuuksista on ollut remonttialalle epätyypillisen myynti- ja markkinointitavan toteuttaminen.

– Teimme mahdollisimman vähän perinteistä ovelta ovelle -myyntiä. Sen sijaan teimme paljon töitä, jotta saimme asiakkaan tekemään itse aloitteen ottaakseen meihin yhteyttä, Soronen sanoo.

Mitä enemmän Soronen teki markkinointityötä maalausliikkeensä toiminnan kasvattamiseksi, sitä enemmän hän kiinnostui myyvästä tekstistä ja tuloksista.

– Alkuaikojen markkinointi ei ollut kummoista, mutta yrityksen perustamisen ajoitus oli hyvä. Alalla ei vielä tuolloin ollut monia muita, jotka olisivat markkinoineet maalauspalveluitaan. 

Yritys teki markkinointia heti alusta alkaen lentolehtisillä ja sanomalehtimainonnalla.

– Yksi merkittävä asia oli niinkin yksinkertainen kuin yhtenäinen vaatetus. Se erotti meidät muista maalausliikkeistä.

Tammikuussa 2020 maalarintyöt vaihtuivat täysipäiväiseen markkinointiin Miika Soronen Oy:n perustamisen kautta. 

Omalla myynti- ja markkinointiosaamisellaan hän onnistui luomaan uuden menestyvän bisneksen, johon on kuulunut aihetta käsittelevän ja ilmaiseksi ladattavissa olevan e-kirjan julkaiseminen.

Nykyisin Soronen tekee työkseen pääasiassa myyntikirjeitä omassa firmassaan. 

– Myyvä teksti saa lukijan toimimaan. Siinä voi kertoa koko tarinan, kaikki tuotteen edut ja hyödyt sekä niiden merkityksen lukijan elämään. Hyvä myyntiteksti on keskustelua lukijan kanssa. 

Sorosen mielestä myyntitekstin kautta on kiehtovaa keskustella ihmisen kanssa, jonka kanssa ei ole kasvotusten ja jota ei näe. – Rakastan kirjoittamista. Myyvän tekstin kirjoittamisen hienous on siinä, että se on monistettavissa. Tätä yksittäisen myyntimiehen työ ei ole. ◆

Miikan urastepit

  • Vakuutusedustaja, Tapiola, 2009–2012
  • Maalari & markkinointijohtaja, Sorcolor Oy, 2013–
  • Copywriter, mainosmies, Miika Soronen Oy, 2020–

Kuvat: Timo Porthan