Myynnin ja markkinoinnin timanttinen yhteistyö on kasvun edellytys. Vaikka tämä monissa yrityksissä tunnistetaan, ei raja-aitoja ole purettu riittävästi. Sekin tiedetään, että jos et ole sosiaalisessa mediassa, et ole olemassa. Kuitenkin vain harvalla yrityksellä on somesuunnitelma, joka linkittyy liiketoimintastrategiasta johdettuun sisältöstrategiaan tai myynnin prosessiin.
Näin on havainnut Network & Growthin perustaja ja yrittäjä Oona Kankkunen, jolla on pitkä kokemus käytännön myyntityöstä ja myyntiammattilaisten valmentamisesta niin b2c- kuin b2b-puolella.
Buustin kasvuvalmentajan uralleen hän sai LinkedIn-postauksesta, jolla hän kutsui verkostoaan yhteiseen tapaamiseen. Ideasta syntyivät LinkedIn After Work Helsinki -tapahtumat. Näkyvyys johti siihen, että naiselle alkoi sadella pyyntöjä tulla auttamaan yrityksiä sosiaalisen median hyödyntämisessä myynnin ja asiantuntijaviestinnän välineenä.
Kankkusen mielestä somesisältö on liian usein irrallista höttöä eikä osa myynnin ja markkinoinnin kokonaisuutta. Toinen haaste on aito asiakaslähtöisyys viestinnässä.
– Yritykset puhuvat liian usein itsestään, kun tarinoiden keskiössä pitäisi olla asiakas, hänen tarpeensa ja ratkaisut niihin. Vetovoimaisen markkinoinnin käyttövoimaa ovat inhimillisyys, sosiaalisuus ja oivaltavuus. Viestiin uskotaan, kun ihminen, ei yritys, kertoo sen.
Myynnin lähettiläs antaa huomionarvoisen vinkin:
– Sosiaalisessa mediassa myynnin ja markkinoinnin tulee olla säännöllistä ja postausten tunnistettavia. Tämä edellyttää, että niin johto, asiantuntijat, myyjät kuin työntekijälähettiläät toimivat yhteisten somepelisääntöjen ja tavoitteiden mukaan.