Diplomaattinen rakentaja

Marko Hovinmäki johtaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten etujärjestöä MMA:ta. Hän on vakuuttunut, että MMA:sta on kehittynyt niin kilpailukykyinen kokonaisuus, että jokaisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen kannattaisi olla mukana.

Puheenjohtajana Marko arvostaa yksittäisen MMA:laisen omanlaista jäsenyyttä.

− Jäsenyyden sisällön painopisteet ja aktiivisuus voivat muuttua elämäntilanteiden myötä. Tärkeintä on se, että laadukas palvelukokonaisuutemme ja yhteisömme ovat aina saatavilla ja vastaavat jäsenen tarpeisiin.

Niitä puheenjohtaja myös kuulostelee mielellään monenlaisissa tapahtumissa. Ihmisjoukossa hänet onkin helppo huomata pitkänä ja hyväntuulisena hahmona, jota on helppo lähestyä.

− Minulta kysytään usein, että tunsitko tuon ihmisen, jonka kanssa juttelit. Ja vastaan, että en tuntenut aiemmin, mutta nytpä tunnen. Tykkään kuunnella ja vaihtaa ajatuksia.

Vaasalainen innostus

Marko on itse hyvä esimerkki MMA-jäsenyyden räätälöinnistä työelämän eri käänteissä. Vaasalainen Hovinmäki liittyi yrittäjäjäseneksi 1990-luvun puolivälissä, motivoijana toimi paikallisen aktiivin hyvä myyntipuhe.

− Verkostoituminen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten kanssa oli minulle luontevaa, sillä monet olivat kavereitani muutenkin.

Vastuullisiin järjestötehtäviin Hovinmäki ei heti tarttunut. Hänen isänsä oli Vaasan yhdistyksen puheenjohtaja, ja poika arvioi, että yksi Hovinmäki riittää luottamustehtävissä.

− Olin alusta alkaen paljon mukana tapahtumissa ja koulutuksissa. Myytyäni yrittäjäkumppanini kanssa liiketoimintamme olen palkansaajana aina sparrannut työsopimukseni ja muutamat muutkin asiat MMA:n työsuhdejuristien kanssa. Ja olenpa työttömyysjaksolla turvautunut myös kassan tukeen.

Marko, myyntipäällikkö

  • Perheenisä, puoliso ja perunakauppias Vaasasta
  • MMA:n puheenjohtaja
  • Akavan hallituksen jäsen
  • Kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta
  • Innostunut oppija
  • Tykkää vaihtaa ajatuksia ja jutella ihmisten kanssa
  • Intohimoinen pyöräilijä

Yhteinen etujärjestö

Vuonna 2003 Hovinmäestä tuli Vaasan paikallisyhdistyksen rahastonhoitaja.

− Mieluusti otin silloin vastuullisen järjestötehtävän hoitaakseni. Vapaa-ajallani MMA:n verkosto on ollut minulle tärkeä. Keskustelut muiden alan ammattilaisten kanssa avartavat, tukevat ja vievät itse kutakin eteenpäin. Tästähän on hyvä esimerkki pohdiskelumme jäsenyysvideolla Anniina Hellmanin ja Jyrki Vartiaisen kanssa.

Marko valittiin vuonna 2005 MMA:n valtuuston jäseneksi. Kaksitoista vuotta myöhemmin hänestä tuli hallituksen puheenjohtaja.

− Valtuuston jäsenenä oivalsin, miten toimitaan valtakunnallisesti. Opin tuntemaan ihmisiä ja näin, millaiseen muutokseen työelämä ja maailma on menossa. Puheenjohtajakausillani olemme yhdessä kehittäneet MMA:ta uuden ajan etujärjestöksi. Tärkeää on myös avata myynnin ja markkinoinnin merkitystä hyvinvoinnin ja menestyksen luojina.

Yhteisön renessanssi

Ja mitäpä tuo uuden ajan etujärjestö Hovinmäen sanoituksena tarkoittaa? ”Sanoitus” on muuten Markon tyypillisesti käyttämä varsin sympaattinen termi.

− MMA ei ole koulutuspohjainen järjestö. Olemme ammattilaisten yhteisö. Tiedämme, mitä jäsenemme, myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset tekevät. Ja tunnistamme sen, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaiseksi voi nykyään tulla monenlaisella koulutuspohjalla ja yhä edelleen myös ammatissa oppien sekä jatkuvaa lisäkoulutusta hankkien. Hienoinen haasteemme on se, että monet tuloksellista myyntityötä tekevät eivät miellä itseään myynnin ammattilaisiksi eivätkä siksi edes harkitse MMA:n jäsenyyttä.

− Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten menestys ja hyvinvointi on MMA:n perustehtävä. Jäsenemme tekevät pääsääntöisesti yksilölliset työsopimukset ja siksi tarjoamme juuri heidän tarpeisiinsa erikoistuneet työsuhdelakipalvelut ja perusturvan. Tärkeitä ovat myös MMA:n monipuoliset ja ajankohtaiset koulutukset, sillä jokainenhan meistä on tässä muutoksessa jatkuvasti oppimassa.

Tarjoamme ammatilliseen kasvuusi palveluita ja etuja, jotka on suunniteltu juuri myynti- ja markkinointialan tarpeisiin. Tule tutustumaan MMA:han ››

Iloa ja inspiraatiota

Marko Hovinmäki sanoo suoraan ja aidosti, että jokaisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen kannattaisi kuulua MMA:han.

− Etumme ovat laadukkaat ja kehitämme niitä koko ajan myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten muuttuvien tarpeiden mukaan. Jäsenemme voi käyttää vain etuja tai hakea turvaa, mutta viime aikoina olen huomannut, että yhteisöllisyyden merkitys kasvaa.

− Piirissämme on entistä enemmän ammattilaisia, joilla ei enää ole päivittäistä työyhteisöä. Tuntuu siltä, että verkostoituminenkaan ei tunnu monista riittävältä yhteisöltä. Ihminen haluaa jakaa asioita monin tavoin. Tänä vuonna olen havainnut sekä live-tapahtumissamme että verkkosessioissamme uudenlaista innostusta MMA-laisuudesta: iloista ja ystävällistä inspiraatiota myynnistä, markkinoinnista, maailman menosta, palkoista, tekoälystä, sinusta, minusta ja meistä.

Marko on kiireinen mies MMA:n puheenjohtajana ja perunayritys Potwellin myyntipäällikkönä. Hän asuu perheineen Vaasassa, mutta viihtyy vapaahetkinään perheineen Kuusamossa.

− Siellä pyöräilen usein aivan omia polkujani, joilla ei ole ruuhkaa.

Jäsenemme kasvattavat

Katso, mitä myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset Anniina, Jyrki ja Marko tuumaavat MMA:n jäsenyydestä! 🌱

Ihmiset haluavat jakaa ajatuksiaan

”Jokaisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen kannattaisi kuulua MMA:han. Olemme räätälöineet lakipalvelumme ja koulutukset erityisesti heille.

Myös yhteisöllisyyden merkitys kasvaa. MMA:ssa on entistä enemmän jäseniä, joilla ei enää ole päivittäistä työyhteisöä. Tänä vuonna olen havainnut sekä live-sessioissamme että verkkosessioissamme uudenlaista innostusta MMA:laisuudesta: iloista ja ystävällistä inspiraatiota myynnistä, markkinoinnista, maailman menosta, palkoista, tekoälystä, sinusta, minusta ja meistä.”