Empatiaa myyntiin

Vuoden 2022 Best Seller Competition -myyntikilpailun voittaja Eetu Manninen luottaa ihmissuhdetaitojen ja empatian voimaan, kun haetaan huipputulosta tämän päivän myyntityössä.

Nykypäivän myyntityössä yhä enemmän halutaan henkilökohtaista palvelua. Tämän edellytyksenä on luottamussuhteen luonti, Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman opiskelija Eetu Manninen kiteyttää.

Best Seller Competition on kaikille suomalaisille korkeakouluille avoin myyntikilpailu. Kilpailun kautta opiskelijat voivat testata ja kehittää omaa osaamistaan, jotta se vastaisi tulevaisuuden tarpeisiin.

Kisa on kaksivaiheinen. Finaalipäivässä Greenstepin hallituksen puheenjohtaja Tore Teir testasi, kuinka taidokkaasti kilpailijat myivät yhtiölle Suomen Punaisen Ristin yrityskumppanuutta.

– Kilpailussa myyntikohteet vaihtelevat vuosittain, mutta idea säilyy samana: opiskelijat pääsevät konkreettisessa myyntitilanteessa soveltamaan niitä taitoja, mitä on koulun penkiltä saatu, Manninen sanoo.

Syksyllä 2021 aloitetut opinnot ovat Mannisella jo hyvässä vauhdissa. Jo ennen opintojen alkua kertynyt myyntityökokemus rahoitusalalta mahdollistaa sen, että Manninen valmistuu alalle vuoden muita vuosikurssilaisia nopeammin.

Manniselle tuore voitto antaa lisäluottoa omiin myyntikykyihin ja omaan urapolkuun.  Miksi hän uskoo yltäneensä voittoon Best Seller Competitionissa?

– Veikkaan, että olen aika letkeä, helposti lähestyttävä kaveri, sillä empatiakykyni tulee helposti esille myyntitilanteessa. Haluan ainakin uskoa, että omat vahvuuteni ovat empatia ja luottamussuhteen luomisen taito.

Kilpatason salibandynkin parissa toiminut Manninen toivoo siirtyvänsä yrittäjäksi jonakin päivänä.

– Tätä ennen haluan kuitenkin tehdä myyntityötä ja imeä kokemusta sekä taitoja muilta. Olen jo hyvin pitkään tiennyt, että haluan myynnin parissa työtä tehdä. Tämä palkinto on hyvä tukikappale sille tielle.

Kovatasoisessa finaalissa Manninen sai kiitosta perusteellisesti tehdystä taustatyöstä sekä tasapainoisesta esityskokonaisuudesta, jota hänen luonteva ulosantinsa vahvisti.

Kysymys konkarille:

Muuttavatko vastuullisuuden vaatimukset myyjän työtä? Miten?

Vastuullisessa myyntityössä vastuullisuus on mukana asiakkaan kanssa käytävissä keskusteluissa ensitapaamisesta lähtien.

Canonilla vastuullisuus on ollut perusperiaatteemme jo lähes vuosisadan ajan. Myyntityössä korostuvat paitsi asiakkaan tarpeiden tehokas ratkaiseminen myös pitkäjänteinen taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen vastuullisuus sekä toiminnan läpinäkyvyys.

Nämä ulottuvuudet kasvattavat nyt ja tulevaisuudessa myyjän osaamiseen ja kyvykkyyksiin liittyviä vaateita.

Vastauksen antoi Canon Oy:n toimitusjohtaja Harry Nyström.

Eetu Manninen, 22

Myyntineuvottelija, Corona Capital Oy, 05/2019–

Golfvalmentaja,  GoGolf Oy, 03/2022–

Haaga-Helia AMK, myynnin koulutusohjelma, 2021–

Best Seller Competition 2022 -myyntikilpailun voittaja