Hakusanat kuntoon

Hotellinjohtaja Saija Syväjärvi neuvoo satsaamaan verkossa sekä löydettävyyteen että kattavaan tuote-esittelyyn.

Mikä on myyjälle paras kanava ottaa sinuun ensikontakti?

Olen aika paljon mukana verkostoitumistapahtumissa, ja niiden jälkeen LinkedIniin tulee aina muutama lähestyminen. Suurin osa ensikontakteista tulee sähköpostilla ja soittamalla. Se on tietysti sallittua, mutta enimmäkseen ohjaan yhteydenotot meillä eteenpäin. Yksittäinen hotellinjohtaja tekee lopulta aika vähän hankintapäätöksiä, mutta olen tietysti mukana arvioimassa, millaisia kumppaneita otamme.

Millä tavalla myyjä voi parhaiten auttaa sinua omassa työssäsi?

Pitämällä huolen siitä, että hakusanalöydettävyys on mahdollisimman hyvä. Siinä vaiheessa, kun jollekin asialle tulee tarve, mennään Googleen. Siksi myyjän kannattaa miettiä, millä sanoilla mahdollinen ostaja häntä verkosta etsii. Toinen tärkeä asia on se, että verkossa on tuotteista tai palveluista hyvät kuvat ja mahdollisimman paljon yksityiskohtaista tietoa. Silloin myyjä voi vaikka puhelun aikana lähettää linkin, josta valikoima näkyy. Kun on hyvät tuoteselosteet, tiedot pakkauskoosta ja vastuullisuusasioista, on helppo ostaa.

Mistä huomaat, jos myyjä ei tunne ostajan tarpeita?

Omankin ajankäyttönsä takia myyjän kannattaa selvittää kuka yrityksessä vastaa ostamisesta, ja lähestyä nimenomaan sitä henkilöä. Myyntipuheluita vastaanottaessa tulee usein pidettyä pieni yritysesittely, saatetaanhan myyntitilaisuuksia järjestää hotellissakin. Varsinkin aamiaiselle tullaan tosi paljon käymään myyntineuvotteluja, joihin myyjät kutsuvat vieraitaan.

Saija Syväjärvi johtaa Lapland Hotels Bulevardia Helsingissä. Ketjulla on 19 hotellia ja sisaryhtiö Lapland Safaris. Suuri osa hankinnoista tehdään koko ketjun tarpeisiin. Syväjärvi on viime aikoina hankkinut saunatuotteita, sillä hänen hotellissaan on yli sata saunaa.
Kuva: Eemeli Sarka