Kun jäsenemme tarttuu luuriin ja soittaa meille, on linjan toisessa päässä usein pirteä ja iloinen Eija Kuitunen. Puhelun aihe voi olla mikä vain, mutta se ei saa Eijaa hämmentymään. Aina löytyy ratkaisu pulmaan kuin pulmaan.
− Harvoin tulee ikäviä tai haastavia puheluja, mutta jos niitä tulee, olen elementissäni. Minulle tulee onnistumisfiilis, kun saan jäsenen taas hymyilemään ja olemaan meihin tyytyväinen, Eija kertoo.
Eijan mukaan jäsenpalvelutyössä ei saa kangistua kaavoihin, vaan siinä on oltava koko ajan kartalla asioista ja on toimittava joustavasti ajan hermolla. Myös pitkästä pinnasta ja huumorintajusta on apua, vaikka suurimmaksi osaksi jäsenten kanssa jutellaankin ihan tavallisista asioista.
− Vuosien aikana olen oppinut tunnistamaan jo äänestä, uskallanko heittää jäsenelle jotain hurjempaakin läppää, kuvaa Eija.
Jäsenet ovat Eijan mielestä ihan parhaita, kun heitä on ihan joka lähtöön. Jäsenten ansiosta Eijalla on myös ollut töissä aina sairaan kivaa.
Laajaa koulutustarjontaamme kannattaa hyödyntää
Jäsenpalvelun lisäksi Eijan tehtäviin on kuulunut alusta asti koulutusten järjestelyistä huolehtiminen. Laajaan koulutustarjontaan jäsenet ovatkin olleet erittäin tyytyväisiä. Se on etu, jota jäsentemme kannattaa käyttää aktiivisesti.
− Aiemmin kaikki koulutuksemme pidettiin livenä. Nyt ne järjestetään pääosin webinaareina, ja usein olen niiden alussa toivottamassa osallistujat tervetulleeksi – aina nätiksi laittautuneena, niin on kivempi olla jäsenten edessä, Eija naurahtaa.
Eijalla on tapana myös kertoa jäsenille sopivista koulutuksista tai palveluista. Esimerkiksi Eijan usein vinkkaama digitaalinen koulutuspalvelu Alma Talent Seduo on otettu ilolla vastaan. Palvelun monipuolisia verkkokursseja voi suorittaa kätevästi missä ja milloin vain.
Koulutusjärjestelyt ovat välillä paljon aikaa vieviä. Eija onkin oppinut töiden kasaantuessa katsomaan päivän työt tarkemmin ja tekemään ne oikeassa järjestyksessä.
− Vaikka tykkään työstäni ihan sata lasissa, olen oppinut tuntemaan myös omat rajani. Ihminen ei ole robotti, vaan välillä on tarpeellista ottaa iisimmin, muistuttaa Eija.
Aiemmin Eija hoiti vuosittain yksin lähes 200 koulutuksen järjestelyt. Nyt koulutustarjonta on lisääntynyt niin paljon, että Eijan työtä helpottaa Eduhouse, joka hallinnoi noin 300–400 jäsenkoulutusta vuodessa.
Eijan vastuulla on edelleen MMA:n omien koulutusten käytännön järjestelyt. Lisäksi Eija pitää huolta jäsenistämme soittamalla heille proaktiivisesti sekä houkuttelee puhelimitse uusia jäseniä liittymään.
Digitalisaatio muuttaa työtä
Työelämän digitalisoituminen näkyy niin Eijan kuin jäsentenkin työssä. Aiemmin tietojärjestelmät olivat kankeita, jolloin jäsenpalvelussa tehtiin paljon hidasta manuaalityötä. Nyt jäsentietojen käsittely on parantunut ja nopeutunut.
− Työ ei myöskään enää ole pilkun viilaamista, vaan sitä voi tehdä luovemminkin omalla vapaalla tyylillä, kuvaa Eija.
Korona-ajan digiloikka oli aluksi Eijasta outoa, kun yhtäkkiä joutuikin yksin kotona tekemään töitä. Ajan myötä pieruverkkareissa työskentely alkoi tuntumaan mukavalta, kun sai keskittyä rauhassa hommien tekoon.
− Nyt on kyllä taas kiva päästä toimistolle, niin näkee työkavereita välillä kasvotustenkin, Eija iloitsee.
Myyjien työ on Eijan mielestä rauhoittunut tietotekniikan kehittymisen ansiosta. Asiakkaita palvellaan koko ajan enemmän verkon kautta. Työpäivän jälkeen kiiruhdetaan mieluummin kotiin kuin iltarientoihin, eikä hotelliöistäkään enää niin innostuta. Vilkkusilmäisten myyjien aika alkaa olla ohi.
− On myös mukava huomata, että naisia näkyy alalla koko ajan enemmän. Naiset menestyvät erittäin hyvin miehisessä työympäristössä, hehkuttaa Eija.
Jäsenyydestä on hyötyä kaiken ikäisille
Eija on huomannut, että jäsenten on tehtävä myynnin eteen koko ajan enemmän töitä. Lisäksi jos pitkään alalla työskennellyt jäsen on jäänyt työttömäksi, on uuden työn löytämisessä ollut usein haasteita. Eija on ohjannut tiukassa tilanteessa olevia jäseniä urapalvelujemme ja koulutustarjontamme pariin, mistä häntä on kiitetty.
Eijan mielestä palvelumme ja etumme ovat niin hyviä, että nuortenkin kannattaisi ehdottomasti niitä käyttää enemmän. Jäseneksi liittyminen olisi nuorille erittäin hyvä diili.
− Nuorten kannattaisi miettiä omaa etuaan. Kyllä se reilu kolmekymppiä kuussa voi mennä tyhmempäänkin juttuun. Jäsenemmehän saavat meiltä esimerkiksi maksutonta palkkaneuvontaa tai he voivat tarkistuttaa työsopimuksensa lakipalvelumme juristeilta. Asunnonostaja taas voi saada Danske Bankilta asuntolainan edullisemmin, Eija muistuttaa.
Luonnossa hermo lepää
Omasta jaksamisestaan Eija pitää huolta pyöräilyllä ja sauvakävelyllä sekä vesijuoksulla värikäs uintimyssy päässä. Mukana reippailussa on usein hyvä ystävä Sirpa tai tytär Sara.
− Perkkaalla on upeat merimaisemat, joita katsellessa hermo lepää. Pyöräillessä tulee ihana fiilis ja on mahtavaa jäädä välillä kuuntelemaan lintujen viserrystä, Eija kehuu.
Tärkeä osa Eijan elämää ovat myös lapsenlapset: seitsemänvuotias Ada, viisivuotiaat kaksoset William ja Ellen sekä ”karvainen lapsenlapsi”, Keijo-koira. Haaveissa Eijalla on tehdä vapaaehtoistyötä vaikkapa päiväkodin varamummona tai vanhusten parissa viimeistään silloin, kun hän jää eläkkeelle – jos vaan ennättää!
Nyt Eija viihtyy erinomaisesti MMA:n työyhteisössä, sillä jäsenpalvelutiimi on hänen mielestään erittäin tiivis porukka. Lisäksi kaikki MMA:ssa vetävät aina yhtä köyttä ja tsemppaavat toisiaan.
Kuva: Timo Porthan