”Opintomenestys ei ole ollut koskaan minulle itsestäänselvyys. Kävin kymppiluokan enkä silti päässyt lukioon. Opiskelin Helsinki Business Collegessa ja tein sen jälkeen töitä muun muassa kiinteistönvälittäjänä. Tuntui hienolta, kun sain suoritettua tradenomiopinnot etuajassa ja vielä stipendin kera.
Minulla on yrittäjäluonne, ja olen aina ollut myyntihenkinen. Jo lapsena kokosin pienistä leluistani pääsiäismunia, joita myin naapureillemme. 15-vuotiaana aloitin puhelinmyyntityössä, ja siitä asti olen tehnyt jonkinlaista myyntityötä.
Olen myös pikajuoksija ja urheilijana tarvitsen aina tavoitteen, jota kohti mennä; haluan saada kiksejä onnistumisista. Syksyllä aloitankin yritysjuridiikan opinnot Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Minulla on sellainen perinteinen kunnianhimoinen urheilijaluonne. Uskon, että juuri se vie minua eteenpäin kaikilla osa-alueilla, kun on halu kehittää itseään.
Pääaineeni oli digitaalinen markkinointi, ja tein opinnäytetyöni urheilijoiden sponsoroinnista. Yrityksillä on isoja eroja sponsorointikäytäntöjen kanssa. Yrityksillä, jotka sponsoroivat useita urheilijoita, sponsorointi on selkeä osa markkinointistrategiaa, mutta kaikilla yrityksillä näin ei ole. Sponsorointi on kuitenkin mennyt paljon eteenpäin. Se ei tarkoita enää vain logoa urheilijan rinnassa.
Tällä hetkellä teen töitä hallinnon assistenttina, mutta tulevaisuudessa toivoisin löytäväni työn, jossa pääsen yhdistämään digitaalisen markkinoinnin ja yritysjuridiikan. Se ei ehkä ole tavanomaisin yhdistelmä, mutta haluan raivata tietä urallanikin eteenpäin.”
Amira Chokairy, 26
- Hallinnon assistentti, Solidabis, 11/2019–
- Palkkasihteeri, Helsingin kaupunki, 5/2016–8/2018 & 6/2019–8/2019
- VAT reclaim assistant, Cash Back Finland 2/2019–5/2019
- Myyntineuvottelija, RE/MAX Visio, 3/2018–1/2019
- Myyjä, Gina Tricot, 12/2015–3/2019
- Metropolia-ammattikorkeakoulu, tradenomi, 2021
Kysymys konkarille
Miten näet digitaalisen markkinoinnin kehittyvän seuraavien viiden vuoden aikana?
”Ala tulee seuraavan viiden vuoden aikana kokemaan nopeampaa kehitystä kuin aiemmin. Digitaalinen asiakaspolku keskittyy yhä harvempiin kanaviin ja alustoihin, jotka ovat suuria ja tarjoavat tehokkaampia, mutta markkinoijalle vaikeammin ymmärrettäviä ja vähemmän läpinäkyviä ratkaisuja. Tämä vaatii tulevaisuudessa laajempaa ymmärrystä alan ekosysteemistä.
Lainsäädäntö ja muu regulaatio, kuluttajien kasvava tarve yksityisyydensuojalle ja näiden seurauksena tapahtuva kehitys näkyy vahvana, mikä vaatii markkinoijalta nopeaa sopeutumiskykyä.”
Neuvon antoi Aboadin toimitusjohtaja Juha Pihkakoski.