Usko itseesi ja liikeideaasi. Tee itse se, minkä osaat parhaiten ja ulkoista muu, esimeriksi kirjanpito. Verkostoidu. Näitä asioita Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n hallituksen jäsen ja MMA Yrittäjien puheenjohtaja Maarit Paldán painottaa yrittäjyyden alkutaipaleella oleville ja sille haluaville.
− Lähtisin itse siitä, että verkostoituisin samanhenkisten yrittäjien kanssa. Silloin ajatusten vaihto ja vuoropuhelu on helpompaa, hän sanoo.
Paldán on itse toiminut yrittäjänä yli 20 vuotta, joista kokoaikaisesti yli 14 vuotta. Hän kertoo
aloittaneensa uransa ”makuuhuonebisneksessä”.
Työura alkoi myyntisihteerinä ja myöhemmin markkinointi- ja tuotepäällikkönä makuuhuonetekstiilejä valmistavassa yhtiössä. Työhön kuului paljon messu- ja muuta tapahtumajärjestelyä. Ura jatkui pitkään erään tapahtuma-alan yhtiön markkinointi- ja näyttelypäällikkönä. Lopulta Paldán alkoi tehdä tapahtumia ja osallistua projekteihin myös yrittäjänä.
Paldánilla on eurooppalaisia päämiehiä, jotka valmistavat erikoiskankaita esimerkiksi julkitiloihin. Hän vastaa myös erään kotimaisen huonekaluteollisuusyrityksen projektimyynnistä ja pääsee sitä kautta konkreettisesti sisustamaan esimerkiksi hotelleja. Paldánin asiakkaita ovat tukkurit, huonekalutehtaat, suunnittelutoimistot, sisustusarkkitehdit ja -suunnittelijat.
− Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä. En ole koskaan ollut mikään myyntitykki vaan konsultatiivinen ja ratkaisukeskeinen asiantuntija myynti- ja markkinointityössä. Ymmärrän asiakkaan toimintaympäristöä ja haluan aina auttaa asiakasta menestymään liiketoiminnassaan, hän sanoo.
− Ehkä se kertoo jotain, että minulla on pitkäaikaisia asiakassuhteita, ja vaikka bisnes on bisnestä, monesta asiakkaasta on tullut ystävä.
Pyrin saamaan yrittäjille entistä enemmän etuja.
MMA on yrittäjillekin
Paldán on ollut mukana MMA:n toiminnassa 25 vuotta niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti, ja hänellä on palava halu kehittää MMA:n yrittäjäjäsenyyttä eteenpäin.
Paldánin mukaan kehitettävää myös riittää. Ensimmäisiä haasteita on tunnettuus.
− Maailma muuttuu entistä nopeammin. Pienyrittäjiä ja laskutusyrittäjiä alkaa olla koko ajan enemmän. Moni työsuhteinen on siirtynyt yrittäjäksi, ja toivoisin MMA:n olevan oikea etujärjestö juuri pienille yrittäjille, hän sanoo.
− Moni ei kuitenkaan välttämättä tiedä, että meillä edes on yrittäjäjäseniä. MMA:n yrittäjäksi ryhtyvän jäsenen ei siis tarvitse erota. Yrittäjäjäsenen yhtiömuodolla ei ole väliä, mutta sellainen täytyy olla.
Yrittäjäjäsenyyttä eteenpäin
MMA:n yrittäjäjäsenet eivät luonnollisesti voi kuulua työttömyyskassaan, mutta muuten heille on tarjolla samat edut kuin muillekin jäsenille: esimerkiksi lakipalvelut ja todella kattava koulutustarjonta. Päälle tulee verkosto, joka tarjoaa vertaistukea.
− Meitä kaikkia yhdistää intohimo myyntiin, markkinointiin ja ennen kaikkea yrittämiseen. Itse koen, että välillä yrittäjyys itkettää ja välillä naurattaa, mutta se on kuitenkin tietynlainen elämäntapa. MMA Yrittäjät on erittäin tärkeä ryhmä, ja toivomme, että saisimme lisää yrittäjäjäseniä, joita auttaa ja joiden kanssa verkostoitua, Paldán sanoo.
− Puheenjohtajana yritän saada yrittäjille entistä enemmän etuja.
Paldánin toiveissa on esimerkiksi palvelu, joka kokoaisi MMA:n yrittäjäjäsenet yhteen ja josta voisi etsiä itselleen sopivaa yhteistyökumppania. Ihanteellista olisi sekin, jos yrittäjälle tulisi ensimmäisenä mieleen MMA, kun hän kaipaa apua myynnin, markkinoinnin tai yrittäjyyden kanssa.
− Mietin sen kautta, mitä itse haluaisin saada. Olisimme yrittäjien tukipilari ja tarjoaisimme auttavaa ja konsultoivaa tekemistä. MMA:n yrittäjäjäsenet kuuluvat automaattisesti myös Akavalaisiin yrittäjiin (AKY). Sitäkin kautta on tarjolla runsaasti jäsenetuja ja koulutuksia.