Kasvua, Suomi!

Jokin aika sitten Helsingin Sanomat kirjoitti samana päivänä kaksi perin masentavaa uutista: suomalaisten työmotivaatio on Euroopan toiseksi huonointa. Vain 59 prosenttia kokee olevansa työssään motivoituneita.

Toisessa jutussa Aktian pääekonomisti Lasse Corin totesi Suomen talouskasvun olevan “synkällä” tasolla. Kasvua on ollut vuosina 2013–2022 vain 0,67 prosenttia. Yhtenä syynä Corin mainitsi heikon kasvun työn tuottavuudessa.

Tämän lisäksi väestömme ikääntyy, meillä on alhainen syntyvyys ja työperäinen maahanmuutto on riittämätöntä. Kiteytettynä olemme kansakuntana elinaikamme vaikeimmassa taloudellisessa ahdingossa. Tunnelin päässä hohtaa yönmusta valo.

Nyt pienilläkin yksityisen sektorin onnistumisilla on iso merkitys. Yhdellä kännykkä-Nokian kokoisella onnistumisella maamme tulevaisuus näyttäisi huomattavasti paremmalta. Niitä ei kuitenkaan synny tuilla, vaan kaupallisella osaamisella ja tekemisellä.

Yrittäjistä ja yrityksistä Suomen menestys on kiinni. Onnistumisia ei synny tuilla, vaan kaupallisella osaamisella ja tekemisellä.

Alex Nieminen
Yrittäjä ja markkinoinnin työelämäprofessori

Onhan meillä onnistumisiakin: Suomessa on syntynyt koko joukko menestyksekkäitä teknologiastartupeja, mutta hyvin usein ne ovat päätyneet pikavauhtia ulkomaiseen omistukseen. Valitettavasti niiden työllisyysvaikutukset ovat jääneet aika pieniksi.

Yrittäjistä ja yrityksistä Suomen menestys kuitenkin on kiinni. Tämän toivoisi valtionhallinnonkin ymmärtävän. Mutta tekemistä on meillä yrittäjilläkin. On pyrittävä suureen, kansainväliseen menestykseen ja lopetettava se outo pienuuden ihannointi, joka on leimannut erityisesti yrittäjyyteen liittyvää poliittista diskurssia.

Meidän olisi myös otettava rohkeasti oppia pohjoisista naapurimaistamme Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Perinteisen vahvuutemme, B2B-markkinan, lisäksi meidän olisi onnistuttava kuluttajamarkkinoilla. Emme ole tyhmempiä tai laiskempia. Sen sijaan rohkeampia meidän tulisi tässä suhteessa olla.

Kuvat: Jetro Stavén