Hyvän tuotteen ostaa huonolta myyjältä vain pakon edessä. Sellaiselta, jolle ostollasi ei ole väliä. Haluan, että myyjä on iloinen asiakkuudestani. Vien mieluusti rahani toiselle myyjälle, jolle ostopäätökseni tuottaa mielihyvää.
Tällä periaatteella valitsin hiljattain yrityksellemme myös uuden toimitilan. Onnistuneen asiakaskokemuksen myötä päädyin himpun verran kalliimpaan vaihtoehtoon, UMA Esplanadiin. Kilpailevan toimijan hehkuttama kattoterassi, saunatilat tai päivittäiset joogatunnit eivät ohittaneet tarkalla korvalla kuuntelevaa myyjää, joka räätälöi ehdotuksensa juuri tarpeisiimme sopivaksi. Tuntui, että hän oikeasti välitti. Samaa periaatetta noudattaen perheestämme muun muassa tuli Säästöpankin asiakkaita ja uusi auto ostettiin vähän kauempaa. Kun palvelussa tai tuotteessa on paljon kilpailua eivätkä ominaisuudet tai hinta poikkea merkittävästi, ostopäätöksen ratkaisee pääosin myyjän luoma asiakaskokemus.
Itse myyjänä harmittelen asiakkaita, jotka eivät vain välitä. Joskus huomaan olevani innostuneempi asiakkaan toiminnasta kuin hän itse on. Tuntuu, että kaikki se energia, ammattitaito ja välittäminen, joka erottaa meidät kilpailijoista valuu hukkaan. Turhaudun, kun huomaan asiakkaan ostaneen muualta jotain, jonka olisimme voineet toteuttaa niin paljon paremmin. Jos hän vain välittäisi enemmän.
Ihanimmat asiakkaat ovat niin intona tekemisestään, että heidän kipinänsä tarttuu. Silloin haluaa erityisellä tarkkuudella varmistaa, että odotukset täyttyvät. Näistä kipinöistä myyjä saa lisää merkitystä myös omaan työhönsä.
Intohimoisen myyjän ei kannata myydä vain ominaisuuksia, ne saa kilpailijaltakin – ainakin paperilla. Parhaimman asiakaskokemuksen antaa myyjä, joka välittää. Aidosti.