Karoliina Kauhanen
Markkinointibudjetti 0 euroa? Sissimarkkinoinnilla räjähtävää kasvua
Tähän blogiin olen koonnut tarinoita, vinkkejä ja kokemuksia sissimarkkinoinnista, joita olen kokeillut auttamisen sovellus Commun kanssa. Toivottavasti sinulle on tästä apua!
Sissimarkkinoinnin tarkoitus on herättää tunteita
Sissimarkkinointi tarkoittaa epätavallisia markkinoinnin keinoja, joilla pyritään epätavallisiin tuloksiin. Siinä missä perinteisellä markkinoinnilla keskitytään esimerkiksi cost-per-clickin hinnan madaltamiseen ja lineaariseen kasvuun, sissimarkkinoinnin tarkoitus on herättää tunteita ja mahdollistaa räjähtävää kasvua.
Markkinoinnin tavoite on kasvattaa yrityksen myyntiä. Sissimarkkinoinnin keinoin pyritään samaan, mutta keinot ovat monipuolisemmat ja mielikuvituksellisemmat.
Sissimarkkinoinnilla pyritään löytämään ne keinot, kanavat, mediat ja sisällöt, jotka mahdollistavat lineaarisen kasvun sijaan nopeaa, geometristä kasvua.
Sissimarkkinointi, Jari Parantainen, Talentum 2015
Miten räjähtävään kasvuun päästään? Sissimarkkinoinnissa asiakkaan tuntemus on keskiössä: missä tavoitan asiakkaan, millainen markkinointi jäisi hänelle mieleen? Räjähtävään kasvuun liittyy myös erilaisten teknologioiden ja alustojen hyödyntäminen sekä kokeilut, josta löydät esimerkkejä blogin loppupuolelta.
Yhteistyötä kilpailijoiden kanssa, koska asiakas on tärkein
Jokainen yritys, sovellus ja palveluntarjoaja haluaa olla kilpailijaansa parempi. Sissimarkkinoija taas etsii kumppanuuksia ja jopa suosittelee asiakkaalle kilpailevaa tuotetta.
Jari Parantainen
Sissimarkkinoinnissa tärkeintä Parantaisen mukaan on rakentaa luottamusta asiakassuhteeseen, vaikka se aiheuttaisi itselle lyhyen aikavälin tappioita.
”Fail fast, fail cheap.” Sissimarkkinointiin sisältyy valtavasti kokeiluja ja epäonnistumisia. Joskus 10/10 kokeilusta epäonnistuu.
Yksittäiset keinot onnistuvat harvoin. Esimerkiksi vain yhdessä kanavassa markkinointi ei välttämättä toimi vaan onnistuminen − eli myynnin kasvu − vaatii useampia keinoja ja toistoja.
Sissimarkkinointi on pelkkää ongelmanratkontaa, epäonnistumista toisensa jälkeen. Siksi on tärkeää ottaa kokeilemisen asenne ja asettaa selkeät, numeeriset tavoitteet ja siirtyä seuraavaan kokeiluun nopeasti.
Esimerkkejä sissimarkkinoinnin keinoista
Bongasin SuomiAreenan aikana sissimarkkinointikeinon, joka jäi mieleen. Kyseessä oli uusi kaupunkisovellus.
Tämän lapun löysin autoni tuulilasista. Itseäni “pysäköintivirhemaksu” ärsytti, lähinnä koska näin yrityksen laittaneen pikkutytön polkupyörällä jakamaan maksuja. Jos aikuinen olisi laputtanut autoja, hän olisi varmasti saanut tapahtuman kävijöiltä närkästystä osakseen.
Tämä lappunen jäi kuitenkin mieleen (ja taskuun!), ja se on sissimarkkinoinnin idea.
Parantainen toteaakin, että usein sovinnaisia sääntöjä sopivasti rikkova kampanja myy paremmin. Voimakkaat tunnereaktiot jäävät mieleen, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Vaikka monet reagoisivat markkinointiisi kielteisesti, yleensä vastareaktiona toinen puolisko reagoi myönteisesti.
Olen töissä lakitoimistossa. Printtasin firman logon lasinalusiin ja vein alusia konferenssihotellien pöydille isojen tapahtumien aikana. Kukaan ei kerännyt lasinalusia pois koko konferenssin aikana ja yritykseni oli lounasneuvottelujen aikana näkyvissä jokaisen pöydässä. Sain tapahtumasta kauppaa, koska noiden pöytien äärellä sovittiin esimerkiksi sijoituksista tai kaupoista ja osapuolet tarvitsivat lakitoimiston palveluita.
Lainaus asiakkaani esimerkistä
Muistathan seurata sissimarkkinointisi tuloksia. Mikäli hyödynnät painettua materiaalia tai merchiä sissimarkkinoinnissa, seuraa verkkosivuliikennettä esimerkiksi QR-koodien ja laskeutumissivujen avulla.
Commussa olemme hyödyntäneet esimerkiksi esitteitä, joita avuliaat käyttäjämme ovat jakaneet naapurustoissaan. Esitteissä on QR-koodi, jonka skannaamalla uusi käyttäjä pääsee mukaan auttamisen toriin. QR-koodin avulla pystymme seuraamaan, kuinka monta uutta käyttäjää löytyy esitteiden avulla.
Markkinointiringit tuovat kilpailuetua ja luovat asiakkaalle lisäarvoa
“Tosielämän” sissimarkkinointiin kuuluu myös asiakkaan elämäntilanteen ymmärtäminen ja mistä asiakkaalle voisi olla hyötyä. Kaikenlaiset yritykset voivat hyödyntää markkinointirinkejä. Tällä sissimarkkinoinnin keinolla helpotat asiakkaan tilannetta ja luot tärkeää lisäarvoa, joka jää mieleen.
Vinkki: Lisäpalvelut jäävät paremmin mieleen kuin alennukset!
Omistan kukkakaupan. Olen tehnyt sopimuksia lähialueen kampaamojen, hierontapalveluiden ja hääsuunnittelijoiden kanssa, että ohjaamme asiakkaita toisillemme. Tarjoamme alennusten sijaan lisäpalveluita kaupan päälle, kuten lyhyen hemmotteluhoidon tai kakunkoristeen. Lisäpalvelu on toiminut tehokkaammin kuin alennukset, sillä se tuottaa asiakkaalle välittämisen ja sen “pienen extran” -kokemuksen.
Lainaus asiakkaani esimerkistä
Nämä esimerkit ovat yksinkertaisia ja ne toimivat juuri siksi! Sinäkin voit hyödyntää “tosielämän” sissimarkkinoinnin keinoja, aloittamalla näistä kysymyksistä:
- Missä minun asiakkaani ovat?
- Millaisia ongelmia he tässä hetkessä ratkovat? Voisinko auttaa heitä jotenkin?
Hyödynnä sosiaalisia medioita ja digiyhteisöjä
Digitaaliset kanavat ja erilaiset olemassa olevat ryhmät ovat mainioita paikkoja olla näkyvillä ja tuoda esille ammattitaitoasi. Parhaat kanavat ja keinot sinun yrityksellesi löydät kokeilemalla eri kanavia ja eri viestejä, usein.
Jos olet kova kirjoittamaan ja keskustelemaan, kokeile seuraavaa:
- Jodel: Aloita ”Kysy mitä vaan” -keskustelu, esimerkiksi: “Olen myyjä, kysy mitä vaan.” Tämä on hyvä tapa myös ymmärtää, liittyykö työhösi harhaluuloja tai oletuksia. Jodelin keskustelut eivät indeksoidu Googleen eli vastauksiasi ei löydy hakukoneista.
- Reddit: Vähemmän hyödynnetty kanava, jossa voit käydä keskusteluja matalalla kynnyksellä ja tuoda esille ammattitaitosi. Huomaa kuitenkin, että Reddit on tarkoitettu keskusteluun ja tiedonjakoon, ei “osta, osta, osta!” -käyttöön. Redditin keskustelut indeksoituvat Googleen.
- Facebook-ryhmät: Voit myös aloittaa keskusteluja ja osallistua keskusteluihin osaamiseesi liittyen (suotavaa!). Tarkista ryhmän säännöt, saako ryhmässä mainostaa ja kuinka usein.
- LinkedIn: Jaa henkilökohtaisia kokemuksiasi (työ)elämästä, onnistumisista, mokista ja asiantuntijuudestasi.
Jos et arkaile kameran edessä, kokeile seuraavia keinoja:
- Lyhytvideot eri kanaviin, kuten Youtube Shortseihin, TikTokiin ja Instagramiin. Kuvaa video, editoi se tyylillesi sopivaksi ja julkaise kaikkiin kanaviin. Kokeile, mikä kanava tuottaa parhaita tuloksia. Tarvitset vain puhelimen! Itse pidän eniten TikTokin editointityökalusta ja voit ladata videon ennen julkaisua, jolloin saat sen ilman TikTokin vesileimaa.
- LinkedIn: Harva tekee LinkedInissä videoita. Tee itsesi tutuksi tervehtimällä ja jakamalla vinkkejä ja tietoa. LinkedInissä toimivat vielä parhaiten vaaka ja 1080×1080-kokoiset videot.
Muistathan, että sissimarkkinointi vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyys palkitaan. Itse tykkään miettiä käänteiskustannuksia sille, jos olen hiljaa. Jos teet joka arkipäivän postauksen, joka saa 200 näyttökertaa, saavutat vuodessa lähes 50 000 ihmistä! Jos olen hiljaa, nuo 50 000 ihmistä eivät koskaan kuule palvelustasi.
Ota tekoäly käyttöön!
Joskus takki on tyhjä ja saatat aloittaa markkinoinnin aivan nollasta. Silloin voit hyödyntää tekoälyä ideoinnissa. Olen itse kokeillut kymmeniä tekoälytyökaluja ja tällä hetkellä koen ChatGPT:n ja Googlen Bard-työkalun itselleni sopiviksi.
Muista, että mitä enemmän kuvailet ja annat kontekstia tekoälylle, sitä enemmän saat työkalusta irti! Jos annat hyvin yksinkertaisen kysymyksen, saat hyvin yksinkertaisen vastauksen.
Esimerkiksi näin kysyt tekoälyltä ideoita sissimarkkinointiin
Yritykseni tuottaa X palveluja. Kirjoita 5 sissimarkkinoinnin ideaa, joita voin hyödyntää markkinoinnissa. Budjettini on 100 €. Hyödynnä esimerkiksi seuraavia: paikkakunta, ajankohtaisuus, juhlapyhät ja huumori. Tavoitteeni on saavuttaa X henkilöitä X kokoisista yrityksistä.
Vinkki! Hubspot on listannut hyvän listan erilaisia prompteja, joita voit kokeilla ››
Tärkein vinkkini sissimarkkinointiin: aloita tänään!
Olit sitten markkinoinnin ammattilainen tai aloitteleva yrittäjä, voit hyödyntää sissimarkkinoinnin keinoja yrityksesi tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen. Tärkeintä on aloittaa tänään, sillä sissimarkkinoinnin keskiössä ovat nopeat kokeilut. Mitä nopeammin pääset kokeilemaan, mikä toimii ja mikä ei toimi, sen nopeammin näet tuloksia.
- Missä ongelmassa voisin auttaa asiakastani ja missä (epätavallisessa) paikassa voisin heidät kohdata?
- Aseta mitattava tavoite.
- Päätä mihin käytät aikasi ja budjettisi.
- Fail fast, fail cheap. Joskus 10/10 kokeilusta epäonnistuu. Kokeile uudestaan!
Toivottavasti tästä blogista on ollut sinulle konkreettista apua. Jos haluat laittaa hyvän kiertämään ja omat vinkkisi jakoon, lataa Commu! Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa voit pyytää ja antaa apua lähialueellasi.
Karoliina Kauhanen on auttamisen tori Commun perustaja. Karoliina on tehnyt kansainvälistä markkinointia startup -yrityksille Aasiassa ja Euroopassa sekä työskennellyt markkinointitoimistossa paikallisten ja kansainvälisten brändien kanssa.