Tyypillisesti tässä vaiheessa vuotta suunnataan katseet jo ensi vuoden trendeihin. Mikä markkinoijaa odottaa vuoden 2019 aikana? Tässä ilman turhaa vakavuutta muutamia etukäteisotsikoita ja teemoja, joita povaan näkeväni vuoden 2019 aikana.
Lisää yrityksiä muuntaa asiantuntijaorganisaatiota yhteisesti jaettuun myynti- ja markkinointikulttuuriin edelläkävijäyritysten kuten Goforen ja Fondian tavoin.
Punaiset lenkkarit kiihdyttävät menoaan entisestään. Sani Leino jatkaa roadshowtaan ympäri Suomen, sillä social sellingistä eivät vielä kaikki tiedä.
Samaan aikaan Oulusta käsin Tom Laine operoi puolen maailman LinkedIn-valmennuksia. Some-miehemme maailmalla.
Ellun kanojen vanavedessä joku muukin rohkenee ottaa kirosanan viestintäänsä. Hitto.
Saamme jonkin Suomen johtavista yrityksistä havainnollistamaan tekoälyn hyödyntämisen esimerkkejä ja tuloksia siitä. Early adopterit, jotka lähtivät sisältömarkkinointiin jo 2010-luvun alussa innostuvat, seuraavat ja satsaavat tähän. Muut vielä tarkkailevat.
Sisältömarkkinoinnin vahva trendi tulee olemaan sisältöjen auditointi. Ensivuonna huomataan, että olisi hyvä tarkastella, mitä kaikkea yritys onkaan julkaissut ja onko se (kenellekään) relevanttia.
B2B:ssä suomalaisyritykset saavat kansainvälisiä kauppoja tapaamatta livenä asiakkaitaan. Arvaatko, kuka kertoo tästä ensimmäisenä tulevan vuoden aikana?
Suomalainen valmistava teollisuus vielä epäilee markkinoinnin vaikuttavuutta. Tämä ei ole uusi uutinen vaan jo monikymmenvuotinen kestotrendi.
Näyttävä suomalainen B2B-verkkokauppa avataan jollakin palvelualalla kansainväliseen myyntiin.
Social selling index nousee myyntiorganisaatioiden yhdeksi keskeisistä tulosten seurannan välineistä. Siitä kuulemme kiihkomielisiä esityksiä alan tapahtumissa.
B2B-yritykset tekevät isoja markkinoinnin ulkoistuksia.
Vielä somesta pimennossa olleiden toimialojen ammattilaiset tekevät elinakoivumäet ja andreikoivumäet. Veikkaan ahtaajia, sorvaajia ja kemistejä.
Joka toinen markkinointialan toimisto rekrytoi sisältömarkkinoinnin ammattilaista vähän eri nimikkeillä. Näitä toinen toistaan näppärämpiä työnimikkeitä on markkinointikansan hauska seurata.
Viihdytään kaikki hyvän markkinoinnin parissa, sillä onhan vaiherikas vuosi jälleen edessämme!
Kirjoittaja on Differo Oy:n toimitusjohtaja. Hän on toinen kirjan Sisältöstrategia: Asiakaslähtöisyydellä tulosta (Alma Talent, 2017) ja kirjan Johdata asiakkaasi verkkoon kirjoittajista (Talentum 2013). Viimemainittu teos palkittiin Kultasulka-palkinnolla 2015. Tanni on erikoistunut sisältöstrategiaan vuodesta 2012 lähtien. Differo auttaa suomalaisia markkinoijia reagoimaan ostokäyttäytymisen muutokseen ja nostamaan markkinoinnin arvostusta vakuuttavien tulosten avulla.