Markkinoinnin alan osaamisvaatimukset muuttuvat kovaa vauhtia. Alasta ei pysy kärryillä, jollei kehitä osaamistaan jatkuvasti.
Maaginen virstanpylväs, kymmenen vuotta saman työnantajan palveluksessa, saavutettu. Käänsin katseeni taakse ja mietin matkaa, jonka olen Rastorin kanssa kulkenut tähän asti. Miten paljon työelämä ja osaamistarpeet ovatkaan muuttuneet kymmenessä vuodessa!
Tulin taloon vuonna 2009. Tehtäväni oli toimia toimistoassistenttina, auttaa aulapalvelussa ja toimia toimitusjohtajan assistenttina. Samaan aikaan viimeistelin opintojani Lahden ammattikorkeakoulussa liiketalouden laitoksella, mistä valmistuinkin pian tradenomiksi markkinoinnin osaamisalalta. Siitä on alkanut melkoinen tie kohti nykyisiä tehtäviäni markkinoinnin parissa. Matkaan on mahtunut uuden oppimista, haasteita ja onnistumisia. Mietin kuitenkin, että jos hakisin työpaikkaani nyt, olisinko pätevä tehtävääni. Mitä minulta vaadittaisiin?
Pidä osaamista yllä kuin peruskuntoa
Työvuosieni aikana maailma on muuttunut. Älypuhelimet ovat tulleet, digitaalisuus on korostunut markkinoinnissa, ja sen muodot ovat monipuolistuneet. On alettu markkinoida sosiaalisessa mediassa, ja verkkosivujen mobiilioptimointi on jo oletusarvo, ei bonus. Asiakkaan ostopolku alkaa lähes poikkeuksetta tietojen etsimisellä netistä, myös B2B-maailmassa, joten sivustojen optimointi hakukoneille on tärkeää. SEO:n perusteet onkin jo oltava pikemminkin selkärangassa kuin eritysosaamista.
Näistä asioista mitään ei opetettu minulle koulussa. Työ itsessään on opettanut minulle paljon, mutta olen samalla myös huolehtinut jatkuvasti osaamiseni kehittämisestä ja pitänyt tietojani ja taitojani ajan tasalla. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että omasta osaamisestaan on pidettävä huolta ihan niin kuin omasta fyysisestä kunnostaankin. Peruskunto pysyy kyllä yllä arki- ja hyötyliikunnalla, mutta jos haluaa kehittyä, sen eteen on tehtävä töitä. Tavoitteita ei saavuteta ilmaiseksi, vaan niiden eteen on nähtävä vaivaa. Osaaminenkin voi rappeutua, ja silloin kovakuntoisempi tulee auttamatta takavasemmalta ohitse.
Mediassa on luotu uhkakuvaa roboteista, jotka tulevat ja vievät meidän työmme, mutta todellisuudessa töitä ei vie robotti vaan osaamisestaan huolehtiva kollega. Tästä kirjoittaa osuvasti Juuso Manner Markkinointi-instituutin blogissa.
Milloin sinä pidit viimeksi huolta omasta osaamisestasi?
Valmistaudu tulevaisuuteen, niin se ei pääse yllättämään
Tilastokeskus määrittelee elinikäisen oppimisen näin: ”Elinikäisellä oppimisella tarkoitetaan kaikkea elämän aikana tapahtuvaa oppimista, jonka tarkoituksena on kehittää yksilön tietoja, taitoja ja kykyjä henkilökohtaisessa, yhteiskunnallisessa tai sosiaalisessa elämässä ja/tai työelämässä.”
Väitän, että jokainen meistä oppii huomaamattaan jotakin uutta joka päivä. Mitä sinä opit tänään? Minä opin, että vaikka nykyiset opinnot lähestyvät jälleen loppuaan, on jo mietittävä, mitä osaamista tarvitsen seuraavaksi. Sanotaan, että tulevaisuudessa tulee olemaan ammatteja, joita emme edes tiedä vielä. Emme siis vielä ole tietoisia, mitä kaikkea meidän tulee tulevaisuudessa osata. Juuri siksi on tärkeää jatkaa oppimista. Pitää huolta omasta osaamisestaan jatkuvasti. Vaikka pienissä paloissa. Olemmehan jo oppineet muissa yhteyksissä, että varautumalla estämme ikävät yllätykset. Varaudu siis tulevaan ylläpitämällä ja kehittämällä omaa osaamistasi. Takaan, että työsi ei mene hukkaan.
Kirjoittaja on markkinointisuunnittelija ja työskentelee Markkinointi-instituutissa ja Rastorilla.