Miksi ilmainen asiakas ei ole kiinnostava?

Ostajana arvostan nopeutta. Kun ostohousut ovat jalassa, haluan edistää asiaa heti.

Päädyn usein valitsemaan sellaisen yhteistyökumppanin, joka nopeimmin reagoi tarjouskyselyyni. Oli kyseessä digipalvelumuotoilu, tilitoimisto tai vaikkapa juhlatila. Haluan asioida sellaisen myyjän kanssa, joka huomioi minut ja on kiinnostunut tarpeistani. Tarjousta en aina tarvitse salamana, mutta arvostan tietoa siitä, että aito ihminen käsittelee sitä ja palaa asiaan luvattuna ajankohtana.

Saman kaavan tarjousnivaska, joka toimitetaan kaikille kyselijöille, menee roskakoriini. Haluan, että myyjä kuuntelee, kysyy minulle merkityksellisistä asioista, niistäkin, joita en ehkä itse tullut ajatelleeksi. Haluan räätälöidyn, tarpeisiini sopivimman ratkaisun kohtuuhinnoittelulla. Ja itsekin myyjänä, tiedän kyllä, ettei aidosti hyvää saa ilmaiseksi.

Tänään työmatkalla kiirehdin kuntosalin ohi. Saliketjun promoottorit jakoivat ilmaisen kokeilun kuponkeja. Ei kiinnostanut. Ei nimittäin kiinnostanut heidän myyntipäällikköään vastata tarjouskyselyyni henkilöstöliikuntasopimukseen liittyen. Teimme sopimuksen kilpailijan kanssa.

Promoottorit tihkusateessa tekivät parhaansa, että edes joku kiinnostuisi heidän kuntosaliketjustaan. Rahaa palaa markkinointiin, mutta ilmaiseksi oveen koputteleva asiakas ei kiinnostanutkaan.

Myyjä, ajattele kuten ostaja. Mitä asioita sinä arvostat ostokokemuksessasi? Kun tuote tai palvelu ei ole täysin uniikki, myyntityön pienet vivahteet ovat ostopäätöksen kannalta merkittävimmässä roolissa.