Miten ansaita asiakkaan huomio?

Asiakkaat ovat valveutuneita, älykkäitä ja oman arvonsa tuntevia. He odottavat palvelua, rehellisyyttä ja aitoutta. Mikä pysäyttää asiakkaan kuuntelemaan ja mikä ostamaan?

Odottaako asiakas elämyksellistä asiakaskokemusta tai -palvelua, joka tyydyttää kaikkia aisteja vai onko odotuksissa huippuunsa viritetty myyntipuhe, jossa asia on kiteytetty pariin virkkeeseen ja kaikki ylimääräinen on karsittu pois? Vain toimiiko paremmin suora puhe, johon vastaus on yksinkertaisesti kyllä tai ei?

Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Ihmiset ovat erilaisia, niin myös tarpeet. Tämän päivän myynti on muuttunut asiakeskeisestä myynnistä kokonaisvaltaisempaan multitasking-malliin, jossa vuorovaikutustaidot ja lämpö kulkevat käsi kädessä kompetenssin ja ammattitaidon kanssa.

Myynti on palvelua ihmiseltä ihmiselle – on itse asiassa aina ollut. Tänä päivänä se vaan korostuu enemmän. Luottamuksen saavutamme vasta, kun uskallamme itse antaa jotain itsestämme ja vastineeksi saamme takaisin asiakkaan huomion.

Miten herättää asiakkaan kiinnostus ja saada huomiota puhelimessa aikakaudella, jota leimaa ikuinen kiire? Miten myyjä jaksaa itse taistella jatkuvaa torjuntaa vastaan?

Välillä ainoa, joka tuntuu olevan asiasta fiiliksissä, on myyjä itse.

Perjantaina 19. toukokuuta myynnin ammattilaiset kokoontuvat Myyntibattleen, Crowne Plazaan Helsinkiin debatoimaan tuloksekkaamman myynnin puolesta. Mikä on lopulta se paras tapa tehdä tulosta? Onko sellaista? Toimiiko parhaiten sisältö- vai puhelinmarkkinointi, henkilökohtaiset tapaamiset, tapahtumat vai malli, joka on kaikkien näiden yhdistelmä?

Tämä loppuunmyyty tapahtuma kokoaa toistasataa myynnin ammattilaista pohtimaan oikeaa ratkaisua. Jo toistakymmentä vuotta ammattimaisen puhelinkontaktoinnin puolestapuhujana nousen itsekin lavalle ja tulen vastaamaan edellä esittämiini kysymyksiin ja kertomaan, miten tulosta pystyy tekemään puhelimessa.

Aika muuttuu, mutta asenne ja aitous toimivat yhä edelleen.

Kirjoittaja Teija Koskinen on tehokkaasta ja ammattitaitoisesta puhelinkontaktoinnista tunnetun Alexandria pankkiiriliikkeen markkinoinnin aluepäällikkö ja on ollut osaavan ja ammattimaisen puhelinkontaktoinnin puolestapuhuja jo 11 vuoden ajan. Teijan mukaan puhelimessa toimii yhä parhaiten vain asenne ja aitous.