Millenniaalit ovat vuosien 1980 ja 2000 välillä syntyneiden sukupolvi. Olet ehkä kuullut heitä kutsuttavan myös nimellä sukupolvi Y, joka on aina tekemässä kahta asiaa samaan aikaan, tai sukupolvi, joka syö vanhat!
Mitä tarkoittaa olla millenniaali? Ovatko milleniaalit todella niin erilaisia, kuin heitä edeltäneet suuret ikäluokat ja onko heidän maineensa kaiken kohun arvoista?
Edeltävistä sukupolvista millenniaalit eroavat merkittävästi suhtautumisessaan mainontaan ja markkinointiin. Markkinoinnin kohderyhmänä he ovatkin toistaiseksi tutkituin sukupolvi.
- Nielsen-tutkimuksen mukaan alle 2 % millenniaaleista katsoo mainokset televisiota katsellessaan. Sen sijaan he käyttävät älypuhelinta tai tablettia mainostauon aikana.
- Vain 6 % millenniaaleista pitää nettimainoksia luotettavina. He luottavat muihin ihmisiin yritysten sijaan. 95 % millenniaaleista pitää ystäviään luotettavimpana tiedonlähteenä tuotteista.
- Seitsemän kymmenestä millenniaalista pitää velvollisuutenaan jakaa palautetta sekä hyvistä että huonoista kokemuksista brändien kanssa.
Mutta mitä tällä tiedolla pitäisi tehdä? He ovat netissä, mutta eivät luota sinuun netissä. He kuluttavat valtavia määriä tietoa tuotteista erilaisten laitteiden kautta, mutta saadakseen heidän huomionsa, tiedon täytyy tulla heidän ystäviltään tai muilta ”oikeilta” ihmisiltä.
Tässä 3 kolme vinkkiä millenniaaleille markkinoimiseen:
1. Kutsu heitä sitoutumaan
Näytä, että heidän mielipiteensä ovat tärkeitä sinulle.
Tuotearvostelut – Millenniaalit tietävät hyvin, että tuotearvostelujen mahdollistaminen brändin nettisivuilla on riskialtista, jos tuotteet eivät ole niin hyviä, kuin väität. Arvostelujen mahdollistaminen näyttää, että olet 1) varma myymiesi tuotteiden laadusta ja 2) kiinnostunut asiakkaidesi mielipiteistä.
Sosiaalinen media – Oletko hiljattain nähnyt brändien jakavan asiakkaiden julkaisuja sosiaalisessa mediassa? Se on nimittäin juuri mitä kaikkien kannattaisi tehdä. Korostamalla ”aitoa” sisältöä lähteistä, joihin millenniaalit luottavat (eli ei sinulta), saat sekä heidän huomionsa että valat luottamusta. Forbesin mukaan 62 % millenniaaleista sanoo olevansa valmiimpia olemaan uskollisia asiakkaita, jos brändi kohtaa heidät sosiaalisissa verkoissa. Älä siis ohita heidän kommenttejaan!
2. Tarjoa arvokasta sisältöä
Vaikka millenniaalit inhoavat perinteistä mainontaa, he rakastavat sisältöä, joka tuo heille lisäarvoa. Adweekin mukaan 57% millenniaaleista on avoimia vuorovaikutukselle maksetun sisällön kanssa, kunhan se on heille aiheellista. Mutta mitä on aiheellinen maksettu sisältö millenniaalin silmissä? Vaikka kyselyssä useimmat millenniaalit pitivät mieluisampana kirjoitettua, esille nostettua tai listamuotoista artikkelia, monet heistä pitivät myös videoita ja sosiaalisen median julkaisuja arvokkaina.
3. Mainosta usealla alustalla
Millenniaalit käyttävät usein useita laitteita samanaikaisesti, ja niin pitäisi sinunkin. Älä käytä koko budjettiasi tv-mainokseen. Sijoita sen sijaan laajalti eri sosiaalisiin medioihin reaaliajassa. Esitä mainoksiasi kohdeyleisöllesi juuri oikeaan aikaan, kun sillä on meneillään mainostauon aikainen Instagramin selailu.
Luuletko, että tämä riittää?
Ei! Sukupolvi K, eli älypuhelinsukupolvi, on seuraavana vuorossa. He ovat 14-21-vuotiaita, jotka ovat kirjaimellisesti koko ajan useamman ruudun ääressä. He inhoavat korporaatioita vielä millenniaaleja enemmän ja näkevät paskapuheesi läpi ennen kuin haistat sitä itse.
Huomenta ja herätys uuteen aikakauteen!