Myyntikilpailu mittaa osaamista

Viime viikolla kisattiin ensimmäistä kertaa Suomessa European Sales Competition. Eurooppalaisen myyntikilpailun tavoitteena on nostaa myyntityön arvostusta sekä tehdä vaativan myyntityön taitoja näkyviksi. Kilpailu järjestetään myös sen vuoksi, että myynnin opetusta saataisiin lisättyä Euroopassa.

Jokainen kilpailuun osallistunut korkeakoulu sai lähettää kisaan kaksi opiskelijaa, jotka oli jo omissa kansallisissa kilpailuissa valittu oman koulunsa parhaiksi myynnin osaajiksi. Kaiken kaikkiaan kesäkuun ensimmäisenä päivänä Haaga-Heliassa kisasi 24 korkeakouluopiskelijaa ympäri Eurooppaa, joista kaksi kisaajaa tuli Haaga-Heliasta ja kaksi Turun ammattikorkeakoulusta.

Myyntikilpailun pääsponsorina toiminut Firstbeat sekä kultasponsorina edustanut Oracle kehuivat opiskelijoiden hyvää tavoitteellisen myyntikeskustelun osaamista ja he toivoivat yhteistyön jatkuvan näiden osaavien tulevaisuuden myynnintekijöiden kanssa.

Kilpailun johtajana oli upeaa saada päivän aikana runsaasti myönteistä palautetta opiskelijoiden myyntiosaamisesta. Tämä kertoo siitä tosiasiasta, että yrityksissä ei vieläkään ymmärretä myyntityön olevan taito siinä missä mikä tahansa muukin ammatti. Työssä menestyäkseen täytyy opiskella ja harjoitella.

Erityisen tärkeää myyntitaitojen opiskelu on nyt, kun tuotemyynti on siirtynyt verkkoon ja asiakasta tavataan vain tilanteissa, joissa B-to-B-asiakas odottaa aitoa arvon tuottamista sekä innovatiivisia näkökulmia ja ratkaisuja. Asiakas on myyntitapaamisvaiheeseen siirtyessään usein jo päättänyt yrityksen, jolta hän mieluiten tarvittavan palvelun tai kokonaisratkaisun ostaa.

Mikäli myyntiorganisaatiolla on mahdollisuus vaativassa yritysmyynnissä päästä tapaamaan asiakasta, tulee tapaamiseen valmistautua huolella. Myyntityön opiskelu tuottaa tulevaisuuden myyntiosaajille mahdollisuuden onnistua vaativissa asiakaskohtaamisissa, joissa vähemmän osaava myynnintekijä viimeistään putoaa pois potentiaalisten kumppaneiden joukosta.

Eurooppalainen myyntikilpailukonsepti rakentui EU-rahoituksen avulla vuosien 2012–2015 aikana, kun Haaga-Helian lisäksi Turun ammattikorkeakoulu, Wiener Neustadt Itävallasta ja Vlerick Business School Belgiasta rakensivat yhdessä toimivan kisakonseptin ohjeineen myyntikilpailun järjestämiseksi ja myyntiosaajien valmentamiseksi. EU-hankkeen taustalla oli toki myös Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulun vahva osaaminen jo useamman kansallisen myyntikilpailun järjestäjinä.

Vaativa yritysmyyntityö tarvitsee entistä parempia myyntiosaajia ja mikäli sinä haluat varmistaa oman paikkasi menestyjien mukana, tule varaamaan omat parhaat myyntiosaajasi joko sponsoroimalla kansallista myyntikilpailuamme www.bestsellercompetition.fi tai tule mukaan Euroopan tason kilpailuumme www.europeansalescompetition.eu.

Toista kertaa järjestettävän eurooppalaisen myyntikilpailun voitti Belgialaisen Vlerick Business Schoolin Debrouwere Sebastiaan. Toiselle sijalle kilpailussa ylsi niin ikään Vlerick Business Schoolista Ampe Simon, kolmanneksi Al Waily Husain Windesheimista Alankomaista, ja neljänneksi Wanga Zahir Arnheim & Nijmegenin korkeakoulusta Alankomaista. Parhaaksi kisasparrariksi valittiin Ares Hamid Arnheim & Nijmegenistä Alankomaista.