Onko myyntijärjestelmä seuranta- vai palvelutyökalu?

Monelle myyjälle myyntijärjestelmän käyttäminen tarkoittaa pahimmillaan vain pakotettua asiakastietojen täyttämistä tietokenttiin kiireisen työarjen keskellä. Järjestelmän voi kokea myynnin suoriutumisen seurantavälineenä, jonka avulla myyntijohto tarkkailee myyjän toimintaa. Nyt on aika tuulettaa tätä käsitystä ja pohtia, miten järjestelmä voi parhaimmillaan palvella myyjää yksilönä oman työnsä johtamisessa.

Tampereen ammattikorkeakoulusta vastavalmistunut tradenomi Aliisa Kyrönviita innostui tutkimaan amk-opinnäytetyössään, miten myyntijärjestelmä tukee itsensä johtamista myyntityössä finanssialalla. Aliisa kiinnostui opintojensa aikana johtamisen psykologiasta ja etenkin itsensä johtamisen teemasta. Suorituskeskeisessä ja tavoitteellisessa työkulttuurissa itsensä johtamisen taidot korostuvat erityisesti. Myös oma kokemus myynnillisistä työtehtävistä finanssialalla vahvisti aiheen valintaa.   

Itsensä johtaminen tarkoittaa oman toiminnan suunnittelua, ohjaamista, seurantaa ja tarvittaessa muuttamista, jotta työ sujuisi tehokkaasti ja edistäisi hyvinvointia. Työelämässä itseohjautuvuuden merkitys on korostunut jatkuvasti muuttuvien toimintaympäristöjen ja organisaatioiden kehittymistarpeiden myötä. 

Erilaiset työympäristön tekijät – kuten myyntijärjestelmä – vaikuttavat hyvässä ja pahassa siihen, miten yksittäinen myyjä onnistuu itsensä johtamisessa. Mikäli myyntijärjestelmä tukee itsensä johtamista, sinunkin on mahdollista myyjänä päästä tilanteeseen, jossa esimerkiksi suoritukset paranevat, epäonnistumiset vähenevät, tunne omasta pätevyydestä kasvaa ja sitoutuminen työhön vahvistuu.  

Myyjänä voit kehittää omaa työasennettasi ja -suorituksiasi itsensä johtamisen strategioiden avulla. Kehittymistä tapahtuu työarjessa sekä huomaamatta että selkeästi tiedostaen. Erilaiset strategiat voivat auttaa sinua myyjänä toimimaan tavoitteellisemmin ja palautumaan paremmin. Tässä kolme näkökulmaa, joilla myyntijärjestelmä voi olla avuksi! 

  1. Käyttäytymiseen keskittyvät strategiat korostavat muun muassa selkeiden ja haastavien tavoitteiden asettamista, mikä osaltaan parantaa suorituskykyä. Kun myyntijärjestelmä tukee tätä strategiaa, myyjä pystyy arvioimaan omaa tekemistään ja kehittämiskohteitaan järjestelmän avulla. Itsetarkkailun myötä tietoisuus tehokkaista toimintavoista vahvistuu. 
  1. Luonnolliset palkitsemisstrategiat puolestaan keskittyvät työtehtävien mielekkäisiin puoliin, jolloin motivaatio syntyy itse tekemisestä, sisäisesti. Työntekijät voivat kokea työn itsessään palkitsevana ja arvoa tuovana, mikä lisää työn tehokkuutta. Järjestelmä voi vaikuttaa positiivisesti myyjän työmotivaatioon, kun se mahdollistaa näkymän oman kehityksen seuraamiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen.  
  1. Rakentavat ajatusmallistrategiat perustuvat positiivisen ajattelun voimaan. Tällöin myyjä havaitsee tekemistä haittaavat ajatukset ja toimintamallit, mitkä korvataan myönteisillä ajatusmalleilla. Järjestelmä voi tukea myyjää vahvistamaan myönteisiä ajattelumalleja, itsepuhetta sekä positiivista asennoitumista omaan työhön ja tavoitteisiin. 

Opinnäytetyön kyselytutkimuksessa selvitettiin, kokevatko finanssialan yrityksen myyjät järjestelmän merkitykselliseksi oman työn ja itsensä johtamisen kannalta. 

Tutkimustulosten mukaan järjestelmä tukee itsensä johtamisessa siten, että se tarjoaa reaaliaikaista tietoa omista tuloksista ja tavoitteista. Vastaajien mukaan tämä helpottaa oman työn johtamista ja tekemisen kohdentamista oikeisiin asioihin, jotta tavoitteiden saavuttaminen olisi mahdollista. Järjestelmä on myös merkittävä väline johtamisessa ja valmentamisessa sekä motivaation ja palkitsemisen kannalta.  

Sisäisesti motivoituneet työntekijät ovat tutkitusti sitoutuneimpia ja tuottavimpia, mikä vaikuttaa myös yrityksen tulokseen positiivisesti. Lisäksi he kokevat burnoutin paljon harvemmin. Myyntityö on usein tavoitteellista ja paineistavaa, ja tällöin hyvin toimiva seurantajärjestelmä voi toimia paitsi johtamisen tukena myös oman itsensä johtamisen tukena. Itsensä johtamisen taidot ovat ylipäänsä perusta tasapainoiselle elämälle. 

Myyntijärjestelmä voi siis periaatteessa tukea myyjää onnistumaan oman työnsä johtamisessa entistä paremmin. Käyttöliittymän tulisi kuitenkin olla mahdollisimman selkeä ja navigoinnin intuitiivista. Kiireisen myyjän työssä kymmenet välilehdet ja tietojen vaikea löydettävyys estävät positiivisemman suhteen luomista järjestelmän kanssa. Varsinkin, jos järjestelmän käytön opettelu ja taidot ovat jääneet aloittelevalle tasolle. 

Voisiko seuraava kehityskeskustelu alkaa kysymyksellä: mitä myyntijärjestelmä voisi tehdä juuri sinun työsi hyväksi? Voisiko järjestelmästä tehdäkin kaverin, joka auttaa sinua myyjänä yltämään parhaimpiin suorituksiisi? 

Kirjoittajat: Sini Jokiniemi on myynnin lehtori & opinnäytetyöohjaaja ja Aliisa kesäkuussa 2025 valmistunut tradenomi Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Lisätietoja: Kyrönviita, A. 2025. Myynnin seurantajärjestelmä itsensä johtamisen tukena finanssialan yrityksessä. Tampereen ammattikorkeakoulu. Linkki opinnäytetyöhön.