Suomalaiset kaupat ovat asiakaskokemuksen kärkikastia

Suomalaiset asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä kauppoihinsa. Asiakaskokemus on hyvällä tasolla sekä kivijalassa että verkossa, mutta samalla asiakaskokemuksen merkitys on murroksessa. Ostopäätöksessä ratkaisee entistä enemmän se, miltä ostaminen tuntuu ja mihin arvoihin brändi nojaa.

EPSI Rating -tutkimus paljastaa, että kaupan ala on yksi Suomen vahvimmista toimialoista asiakastyytyväisyydessä. Verkkokaupat saavat asiakastyytyväisyysindeksin 76,0, mikä nostaa ne aivan Suomen toimialojen kärkisijoille. Ohi menevät vain laivaliikenne ja optikkoliikkeet.  

Parhaana verkkokauppana erottuu Partioaitta, joka saa huipputuloksen 79,6 pistettä. Se menestyy erityisesti palvelun laadussa ja brändin imagossa. 

Kivijalkakaupat saavuttavat nekin erinomaisen asiakastyytyväisyyden (75,7). Partioaitta yltää myös kivijalkapuolella kärkisijoille, sillä sen ohi menee vain Marimekko 77,9 pisteellä. 

Koko kaupan alan keskiarvo on 75,9. Tämä ylittää selvästi monien muiden toimialojen tulokset, kuten vakuutus-, energia- ja telealan. 

EPSI Rating toteutti yhteistyössä Kaupan liiton kanssa ensimmäisen laajan koko kaupan alan asiakastyytyväisyystutkimuksen sitten vuoden 2011. Mukana oli yli 5 000 vastaajaa ja yli 20 kauppaketjua.