Tutkimuksen perusteella asiakaskokemuksen tason heikkeneminen johtuu niukoista resursseista. Organisaatioiden kasvutavoitteita taas haastoi varsinkin epäselvä strategia. Vielä kaksi vuotta sitten tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa yli 70 prosenttia yrityksistä kertoi liikevaihtonsa kasvavan, mutta nyt vastaava luku oli vain hieman yli 40 prosenttia.
Kääntöpuolena tutkimuksesta kävi ilmi, että parhaiten menestyviä yrityksiä yhdistää osaaminen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Menestyvät yritykset suhtautuvat myönteisesti ja ratkaisukeskeisesti kehittämiseen sekä ovat valmiita tekemään jatkuvia panostuksia kasvun ja hyvinvoinnin eteen.
– Kestävää kasvua rakennettaessa on tärkeää tunnistaa, että muutos ei ole haaste, joka organisaation tulisi ratkaista. Se on hyvin johdettuna mahdollisuus luoda kestävämpiä toimintamalleja ja vahvistaa kulttuuria, sanoo tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Vilja Laaksonen tiedotteessa.
Tutkimus toteutettiin nyt kolmannen kerran. Sen taustalla on ajatus siitä, että kestävää kasvua tavoittelevat organisaatiot pitävät huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tuoreenkin tutkimuksen tulokset osoittavat, että hyvä työntekijäkokemus ja hyvä asiakaskokemus ovat yhteydessä toisiinsa.
– Kestävän kasvun positiivinen kierre syntyy, kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista ja asiakkaiden hyvinvointi taas huolehtii organisaation menestyksestä. Vahvan työntekijäkokemuksen taustalla taas on selkeä strategia, yhteiset arvot sekä jaetut tavoitteet, Laaksonen sanoo.
Syksyllä toteutettuun tutkimukseen osallistui 355 vastaajaa. Lue lisää tutkimuksesta: bang.fi/kestavakasvu