
Laajalla perspektiivillä
Teksti
Henni Jääskeläinen
Kuva
Johannes Tervo
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki on tehnyt myyntiä sekä yrittäjänä että työntekijänä, niin kuluttaja- kuin yritysasiakaspuolella.
− Myynti on sama, myydään sitten tuotetta tai palvelua. Ihminen ostaa ihmiseltä, ja asiantuntijuus tulee tekemisestä, jatkuvasta oppimisesta ja kouluttautumisesta.
Urapolulle on mahtunut paljon. Ensimmäisen kosketuksensa myyntityöhön Hovinmäki sai opiskeluaikoina, jolloin hän myi kaverin painamia Klamydia-bändin fanipaitoja, 30 markkaa kappale.
Myöhemmin Hovinmäki muutti Vaasasta Kalajoelle myymään lomaosakkeita. Sitä hän jatkoi puolitoista vuotta, Kalajoen lisäksi muun muassa Rukalla. Seuravaksi Hovinmäki teki ovelta ovelle -ikkunamyyntiä oman toiminimen kautta. Vanhalla Volvolla maakuntaa kiertäessä ei koskaan tiennyt, mitä odottaa: ovella saattoi olla joku haulikon kanssa vastassa, toisinaan taas joutui pyytämään lähiseudun asukkaita työntämään reissussa väsähtänyttä autovanhusta.
Franchising-yrittäjyydestäkin Hovinmäellä on kokemusta. Hän osti kaverinsa kanssa matkapuhelinliikkeen liiketoiminnan vietettyään siellä ensin pari vuotta myyntiedustajana. 1990-luvulla elettiin NMT- ja GSM-puhelinten kulta-aikaa.
− Erottauduimme ja menestyimme hyvällä ja rennolla asiakaspalvelulla. Tämä oppi jäi syvälle tekemiseeni seuraavissa tehtävissäni. Parasta on, kun asiakkaat vuosikymmenten takaa edelleen moikkaavat.
Matkapuhelinalalta tie vei myymään rahtipalveluja ja sieltä sijoitusasiantuntijaksi. Elintarvikealan myyntipäällikkönä – tai perunakauppiaana, kuten Hovinmäki mieluummin tehtäväänsä kuvailee – hän viihtyi melkein viisitoista vuotta. Keskusliikeasiakkuudet opettivat Hovinmäelle pitkäjänteisyyttä ja kumppanuuden voimaa. Toisaalta luonnontuotteet ovat säiden armoilla ja vaativat toisinaan nopeita liikkeitä ja päätöksentekoa.
Merkittävimpinä asioina Hovinmäen työuran varrelta nousevat kuitenkin matkan varrella kertyneet ihmissuhteet ja toisen työn arvostaminen.
− Tekee sitten mitä tekee, se on aina arvokasta, hän sanoo.
− Rohkeasti vain uusia työtehtäviä kohti. Nahka kasvaa nenän päälle, kyllä tehdyt kilometrit opettavat ja koulivat tulevia menestyjiä.
Meillä on erinomaisen hyvä tuote ja huikea kohderyhmä.
Ei rimakauhua
Vuoden 2024 alussa MMA:n puheenjohtajuudesta tuli Hovinmäelle päätoimista. Hänet on valittu puheenjohtajaksi kaksi kertaa, ensimmäisen kerran vuonna 2017 ja uudelleen vuonna 2021. Puheenjohtajakausi on nelivuotinen, joten seuraava valinta tehdään ensi vuonna.
Hovinmäki on itse ollut MMA:ssa niin työntekijä- kuin yrittäjäjäsenenä. Hän päätyi paikallisyhdistyksen aktiivitoimintaan alun perin isänsä jalanjäljissä ja toimi pitkään varainhoitajana. MMA:n valtuuston jäsenenä hän oli kolme kautta.
Hovinmäki näkee, että MMA:n profiili on ay-kentällä erilainen kuin monen muun liiton.
− MMA on kasvanut etujärjestönä ja olen päässyt tekemään alan vaikuttamistyötä. Näen eduksemme sen, että meillä on jatkuva ymmärrys siitä, mitä kentällä tapahtuu. Tuomme aina epäkohtien tilalle ratkaisuehdotukset.
− MMA:n tärkeimpiä tehtäviä on nostaa kaupallisuuden merkitystä sekä markkinointi- ja myyntityön arvostusta.
Hovinmäki kokee olevansa juuri oikeassa työssä.
− Tämä on itselleni todella mielekästä tekemistä. Vastuuta on, ja sitä kannetaan, mutta asioita tehdään niin hyvin ja harkitusti kuin kyetään, hän sanoo.
− Näen puheenjohtajan tehtäväksi yhtä lailla meidän tuotteemme myymisen. Meillä on erinomaisen hyvä tuote ja huikea kohderyhmä. Sen eteen on älyttömän tärkeää ja kiva tehdä töitä. Koen, että olemme ainoa oikea vaihtoehto tällä alalla toimiville.
Hovinmäki on myös Akavan hallituksessa. Akava antaa MMA:lle leveämmät hartiat vaikuttaa esimerkiksi työelämälainsäädäntöön.
− Se on ehdottomasti minua, että ollaan uusissa kontakteissa. Tulen juttuun erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa ympäristöissä. Kun tekee pitkään B2B-myyntiä, ei ole rimakauhua ollenkaan, Hovinmäki sanoo.
Suuria voittoja
Hovinmäki näkee MMA:n orkesterina: kokonaisuus ei toimi, jos joku soittajista puuttuu.
− Ei tässä kukaan ole toista kummempi. Roolit ovat erilaisia, mutta kaikki tekevät samaan maaliin, ja luotamme toistemme tekemiseen, hän sanoo.
Hänen mukaansa myynnin ja markkinoinnin aloilla tunnistetaan hyvin MMA:n pian 130-vuotisen työn merkitys. MMA:n tuottamalla datalla, esimerkiksi vuosittaisella palkkatutkimuksella, on iso arvo.
− Nautin suunnattomasti, jos joku tulee sanomaan, että he ovat saaneet palkkoja ylös meidän suosituksillamme. Se on aina iso voitto, Hovinmäki sanoo.
− Tuntuu, että olemme edistämässä sitä arvostusta, joka myynnille ja markkinoinnille kuuluu.

Tähtää suurempaan
Millaisia oppeja Hovinmäki haluaa nostaa uransa varrelta esiin? Ainakin nämä: kunnioita muita, opettele nauttimaan jokaisesta onnistumisestasi ja tarkastele omaa työtäsi.
Asiakastilanteiden jälkeen kannattaa käydä itsensä kanssa rehellisesti läpi, miten homma meni. Ostaisinko itse tältä myyjältä? Toki joskus tilanne on väärä, eikä kauppoja kannata yrittää viedä eteenpäin.
− Silloinkin on hyvä käydä läpi, mitä huomasi ja tunsi. On tärkeää oppia analysoimaan ja arvioimaan omaa tekemistä, Hovinmäki sanoo.
Hän neuvoo välttämään myös hätäilyä. Asiakkaan päätöstä ei kannata hätiköidä vaan malttaa katsoa, onko mahdollisuutta isommallekin kaupalle.
− Kannattaa katsoa koko ajan laajasta perspektiivistä ja pitää mielessä kokonaiskuva, hän sanoo.
− Ole itse luotettava ja tee asiakkaan ostaminen helpoksi. Myynti- ja markkinointityylejä on erilaisia, ja oma persoonallisuus kannattaa säilyttää.
Työelämässä lähtökohdan pitäisi Hovinmäen mielestä olla se, että luotetaan ihmisten haluavan onnistua ja tehdä asiat hyvin.
− Katkeruudella ja negatiivisuudella saa tehtyä itselleen vain enemmän hallaa, varsinkin meidän alallamme. Jos suhtautuu asioihin negatiivisesti, tulokset ovat ohuita tai niihin ei päästä. Se näkyy todennäköisesti ansaintapuolellakin, hän sanoo.
− Yllätetään positiivisesti ja ollaan ystävällisiä. Ihmiset ovat ihan samanlaisia, tekevät he mitä tahansa. Kannustetaan ja annetaan vauhtia ihmisille ympärillä, se ei ole ikinä itseltä pois.
Marko Hovinmäki
- MMA:n puheenjohtajana vuodesta 2017.
- Akavan hallituksen jäsen.
- Asuu Vaasassa.
- Harrastaa ulkoilua ja kuntoilua, erityisesti pyöräilyä – mitä huonommassa säässä, sen parempi.
- Toimitsijana esimerkiksi nuorten yleisurheilukisoissa hyppykasan lanaajana ja viime kesän Kalevan Kisoissa kolmiloikkakisojen mittaajana. Toivoo, että työelämässä pidettäisiin mukana ilo. Jos töitä tehdään hyvällä asenteella ja vastaan tulevat asiat nähdään positiivisina, tuloksiakin saadaan aikaan.
Teksti
Henni Jääskeläinen
Kuva
Johannes Tervo