Maailmalle rallienglannilla ja TikTokilla

TikTok teki nokialaisen Timo Äärisen koirankarvan poistajasta globaalin menestystarinan. Video keräsi kymmenen päivän aikana 40 miljoonaa katselukertaa.

Pelkkä nerokas innovaatio ei näinä aikoina riitä siivittämään nokialaista keksijää ja perheyrittäjää kansainvälisille markkinoille. Sosiaalinen media kuitenkin osoittautui toimivaksi ja ilmaiseksi viidakkorummuksi, joka nosti koirankarvanpoistaja Karvakamun maailmalle. Karvakamu on innovaatio, jolla saa poistettua häiritsevät karvat esimerkiksi autosta, sohvalta tai matoista.

– Meidän TikTok-videoilla on tähän mennessä ollut kaikkiaan yli 360 miljoonaa näyttökertaa, ja seuraajia TikTok-tilillämme on yli ­110 000. Eiväthän meidän rahamme olisi riittäneet lehti- ja televisiomainoksiin, sanoo Karvakamun keksijä Timo Äärinen.

Huippusuositut Tiktok-videot keksi ja kuvasi Äärisen poika Samuli. Samuli on sekä perheyrityksen markkinointivelho että keksijä itsekin.

Videolla Timo Äärinen vertailee kahta lemmikkien irtokarvan poistajaa, yhdysvaltalaista Furminator-työkalua ja Karvakamua eli FurVikingiä. Videolla Äärisen keksintö tietysti pesee amerikkalaisen työkalun ylivoimaisesti.

Ensin Äärinen puhui videoilla suomeksi, mutta kun kieli vaihtui ”rallienglantiin”, Karvakamu nousi kansainväliseen tietoisuuteen. Peruskoulun yläasteella opettaja ei ennustanut Äärisen englannintaidoille aurinkoisia näkymiä. Kuitenkin juuri rallienglannin puhuminen on tuonut kansainvälistä menestystä.

– Olen sanonut, että minä laulan biisit, mutta Samuli säveltää ja sanoittaa ne. Jos markkinointi sosiaalisessa mediassa olisi ollut minun varassani, olisin korkeintaan väsännyt jotain Facebook-mainoksia ja tärvännyt niihin rahaa paljon. Samulilla oli näkemys siitä, miten maailmalle mennään. Samalla hän on kehittymässä itsekin kovaksi keksijäksi, Äärinen kertoo.

Meidän TikTok-videoilla on tähän mennessä ollut kaikkiaan yli 360 miljoonaa näyttökertaa, ja seuraajia TikTok-tilillämme on yli ­
110 000. Eiväthän meidän rahamme olisi riittäneet lehti- ja televisiomainoksiin.

Timo Äärinen
Karvakamun keksijä

Karvakamua viedään nyt yli 50 maahan. Tarkat myyntiluvut ovat liikesalaisuus, mutta Äärisen mukaan kamuja lähtee vuositasolla maailmalle satojatuhansia. Hän kertoo, että myös uusien, juuri lanseerattujen tuotteiden kiinnostus on ollut huumaavaa. Karvakamu on saanut parannellun seuraajan, FurCobra Pron. FurCobra Directilla taas saa poistettua irtokarvat hellästi suoraan koiran turkista.

Äärisen keksinnöt lähtevät aina arjen tarpeista. Karvakamukin sai alkunsa sellaisesta pari vuotta sitten. Äärinen oli vaihtamassa farmariautoa, mutta myyjä käski siivota takakontin ja takapenkin koirankarvoista. Ääristen valkoinen paimenkoira Aatu edustaa rotua, joka vaihtaa karvaa koko ajan.

– Ilman Aatua meillä ei olisi Karvakamua, Äärinen kertoo.

Äärinen kävi toimeen perinteisin konstein, imurilla ja teippiharjalla. Muutaman tunnin kuluttua mies oli hiessä ja peräkontti puhdas.

– Äkkiä siinä peräkonttia teippiharjalla läpikäydessä kertyi muovipussillinen koirankarvaa ja teipinpalasia. Jouduin toteamaan, että toimivaa tuotetta koirankarvan poistamiseen ei ollut, Äärinen ihmettelee.

Vuoden kehittelytyön ja satojen kokeilujen jälkeen Karvakamusta jätettiin patenttihakemus, ja tuotteen myynti alkoi.

Ratkaisu oli oikea polymeeriseos ja innovatiivinen tuplaterä.

– Polymeeriseos on kumin kaltaista materiaalia, jossa on hyvät kitka- ja kestävyys­ominaisuudet. Esimerkiksi solukumi toimii muuten koirankarvan poistossa tehokkaasti, mutta se murenee helposti, Äärinen kertoo.

Karvakamun kahdesta terästä ensimmäinen synnyttää kitkaa, jälkimmäinen painetta. Pitkä karva irtoaa rullaamalla, toinen terä taas muodostaa painetta terän kärkeen ja pinoaa sinne lyhyet karvat.

Karvakamu irrottaa jopa tekstiilin sisälle pureutuneen karvan ja pyörittää hienoimmat karvat rullalle helppoa puhdistamista varten. Karvakamulla puhdistaa huonekalutkin.

– Maailmassa on paljon koiria, mutta vastaavaa tuplateräsysteemiä ei ole ennen meitä keksitty, Äärinen sanoo.

Äärisen Wonderwell’s on perheyritys, joka työllistää Äärisen itsensä lisäksi myös Jaana-vaimon ja perheen kolme lasta. Äärisen perheenjäsenet mukaan lukien firma työllistää kaikkiaan noin kymmenkunta ihmistä. Tuotanto on Nokialla 400 neliön hallissa.

Wonderwell’s työllistää myös kaksi työrajoitteisten Hempankaari-päiväkeskuksen asukasta.

– He ovat meillä hommissa kolme tuntia kolmena päivänä viikossa. Hempankaaressa on kuulemma kovaa valuuttaa olla töissä Karvakamulla, Äärinen kertoo.

Vaikka Karvakamu on Äärisen perheyrityksen ensimmäinen kansainvälinen superhitti, ovat arjen keksinnöt sitä ennenkin tuoneet riittävän toimeentulon perheeseen.

Keksijä Äärisen kaikki videot olivat huhtikuun 2024 puoliväliin mennessä saaneet TikTokissa jo lähemmäs 400 miljoonaa näyttökertaa. Vuosien varrella Äärinen on tehtaillut ja myynyt yrityksensä kautta parikymmentä keksintöä. Osassa niistä on patentti, osassa hyödyllisyysmalli.

Hyödyllisyysmalli on patenttia nopeampi ja halvempi tapa hankkia keksintöön yksinoikeus, jolla voi kieltää muilta keksinnön ammattimaisen käytön.

– Suomi on sellainen maa, että ensiksi kaikki nauraa, mollaa ja veetuilee sulle, ja sitten tullaan kysymään, että kuinka se tehdään, Äärinen sanoo.

  • Timo Äärinen on koulutukseltaan sähköasentaja, mutta ei ole tehnyt sen alan töitä päivääkään.
  • Äärisen ensimmäisiä keksintöjä oli 1990-luvun alussa tietokoneen monitorin kehykseen kiinnitettävä luiska, johon post it -laput kiinnittyivät hyvin.
  • Perusti Wonderwell’s -yrityksen vuonna 2000. Yhtiön nimessä yhdistyvät englannin kielen sanat ihme ja kaivo.
  • Karvakamun ohella Äärisen hittikeksintöjä on muun muassa kipristelevien matonkulmien suoristamiseen tarkoitettu Kulmavahti.

Teksti: Timo Kiiski, Henni Jääskeläinen. Kuvat: Timo Porthan.