Vastuullisuus on arkea myynnissä ja markkinoinnissa

Siemens myy teknologiaansa vain vastuullisiin hankkeisiin, muista se vetäytyy.

Siemensin viestintäasiantuntija Päivi Lukalle vastuullisuus on läheinen ja arkinen asia.

– Haluan omalla työlläni vaikuttaa siihen, ettei ilmastokriisi eskaloituisi.

Lukan mielestä vastuullisuuden tulee olla yrityksen strategiassa ja liiketapaperiaatteissa. Jos niin ei ole, markkinoinnilla ja viestinnällä ei ole mitään kerrottavaa.

Hän opiskeli vuonna 2021 kestävää kehitystä Tampereen avoimessa yliopistossa, inspiroitui aiheesta ja on tänä syksynä aloittanut Marketing Finlandin kurssilla vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän opinnot.

Kerro teoista ja vältät viherpesun

Koulutus on herättänyt hänet oivaltamaan vastuullisuuden monitahoisuuden ja sen vaikutukset laajalti hänen työhönsä.

– Vastuullisuus linkittyy valtavan moneen, kuten sidosryhmien odotuksiin, markkinoinnin lainsäädäntöön, mainoskuvien valitsemiseen ja informaatiovaikuttamiseen.

Lukan arjessa vastuullisuus merkitsee muun muassa vastuullisia valintoja asiakaslehden teknisessä tuotannossa, lehden teemaksi nostettua kestävää kehitystä, vastuullisuudesta kertovien asiakastarinoiden tuotantoa, Kilpajuoksu aikaa vastaan -podcastia ja hiilineutraalia tapahtumatuotantoa.

Miten teillä vältetään viherpesu?

– Tärkeintä on kertoa konkreettisista teoista, eikä puhua korulauseita. Kerromme, miten asiakkaamme kehittävät kilpailukykyään kestävästi ratkaisujemme avulla. Esimerkiksi, kuinka eräs maatila on saavuttanut energiaomavaraisuuden, kun he käyttävät biokaasun jalostusyksikköä, jossa on teknologiaamme.

Siemensin kestävän kehityksen työryhmässä Lukka vie eteenpäin hanketta, jossa kehitetään yhtiön läpinäkyvyyttä sidosryhmien suuntaan.

Monimuotoinen vastuullisuus ei ole Lukan mukaan koskaan valmis.

Älä myy vastuuttomaan käyttöön

Siemensin myyjien arkeen kuuluu se, että he selvittävät ennakolta tarkoin, millaiseen käyttöön he tarjoavat yrityksen teknologiaa.

– On ollut hankkeita, joihin emme ole osallistuneet, koska ne eivät ole täyttäneet vastuullisuusvaateitamme. Meillä on selkeät kriteerit, milloin vetäydymme hankkeista, Lukka sanoo.

Koko henkilöstöä koulutetaan säännöllisesti vastuullisuusvaatimuksiin, jotta he tunnistavat korkean riskin hankkeet. Heille kerrotaan esimerkkiprojekteista, joissa hälytyskellojen pitäisi soida.

Tuoreimmat artikkelimme