Uusi aika tulee kuin marraskuu – väkisin

Ihan hirvittävän käytettyä olisi todeta, että ajat ovat muuttuneet. Mutta niin ne ovat. Taas. Ja yli ajan.

Markkinoinnin tai myynnin ympäristö ei jää tässä yksin. Tämäkin ala on jatkuvassa murroksessa, mutta sitten tavallaan myös ei. Tietyt vanhat lainalaisuudet, kuten asiakaskokemus, viestintä tai palvelu, eivät koskaan mene pois muodista.

Ehkä tärkeimpiä taitoja yksilölle läpi työelämän onkin silti uuteen aikaan sopeutuminen. Tulevaisuutta kohti ei voi käydä autopilotilla ilman havainnointia uusista oman ympäristönsä hiljaisista signaaleista.

Jos vielä kuvittelit, että voit tallustella entisten sukupolvien tapaan korkeakoulusta kultakelloon ilman oman osaamisen päivitysversioita, niin hassusti käy. Muuttuva maailma tarvitsee joka päivä uusien taitojen oppimista. Nykyään jopa vanhasta poisoppiminen ja luopuminen saattaa olla työelämätaidoista oleellisimpia.

Olen ollut viime ajat superkiinnostunut tulevasta. Aivan samoin kuin olin kahdensuuntaisen internetin tulosta, niin nyt seuraava, tämä niin kutsuttu web 3.0, kihelmöi ihanan paljon mahdollisuusnystyröitäni. Samaan aikaan kun sosiaalisen median kiinnostus ja viehätys tutkimusten valossa koko ajan hieman lopahtaa, tilalle syntyy silti aina uutta. Internetkin luo nahkaansa ja miksipä ei loisi.

Muistan hyvin, kuinka yhdessä Twitterin äänihuoneessa (Spaces) kolmen miljoonan Instagram-seuraajan vaikuttaja totesi, että tämä 2.0, eli sosiaalinen media, tuntuu aivan kivikautiselta. Joka päivä tulee uusia kikkareita ja uutta teknologiaa. Niiden perässä ei kannata säntäillä, mutta mitä enemmän tiedät uudesta, sen työelämäkykyisempi aina olet. Uteliaisuus uudelle onkin kantavia oppimisen ja uudistumisen supervoimia, joita sinulla työelämässä tulee olemaan.

Jobsin Steve osasi pukea asioita hyvin sanoiksi.

”Stay hungry. Stay foolish”, hän sanoi. Erinomainen ohjenuora niin vastavalmistuneelle kuin kokeneemmallekin kehäketulle.

Kuva: Ville Lahtinen