Auton käyttö on usein alojemme ammattilaisten työssä välttämätöntä. Olemme huolissamme työmatkustamisen kustannusten noususta, minkä vuoksi olemme tehneet vaikuttamistyötä pikaisen väliaikaisen kompensaatioratkaisun saamiseksi.
Stepit vaikuttamistyössämme
- Teetimme maaliskuussa jäsenillemme kyselyn työmatkustamisesta. Sekä tämän kyselyn että vuoden alussa julkaisemamme palkkatutkimuksemme mukaan noin neljällä prosentilla jäsenistämme on auton käyttöetu, jolloin polttoainekulut on maksettava itse. Kymmenen sentin kilometrikorvaus työajoista ei nyt riitä kattamaan kohonneita bensa- ja dieselkuluja.
- Heti kyselymme tulosten valmistuttua julkaisimme mediatiedotteen. Siinä nostimme esiin jäsentemme tarpeen saada pikaisesti verokompensaatio äkillisesti muuttuneessa tilanteessa. Moni media on tarttunut meidän nostamaamme aiheeseen. Sitä on käsitelty muun muassa näissä medioissa: Moottori, Alfa TV, Autotoday, KuljetusNet ja Talouselämä (nro 23) sekä Akavan verkkosivuilla.
- Mediatiedotteen lisäksi puheenjohtajamme Marko Hovinmäki on kirjoittanut asiasta valtiovarainministeri Saarikolle. Puheenjohtajamme toi esiin MMA:n huolen työn tekemiseen liittyvien kulujen kohtuuttomasta siirtymisestä työntekijän maksettavaksi.
- Olemme myös tehneet ja teemme edelleen yhteistyötä asiaan vaikuttamisessa Akavan kanssa.
Iloksemme tilanteeseen tuli helpotusta toukokuussa, kun hallitus päätti laskea väliaikaisesti polttoaineen jakeluvelvoitetta. Muutos koskee tätä ja ensi vuotta. Päätös pienentää dieselin litrahintaa noin 12 sentillä ja bensan hintaa hieman vähemmän. Aiheesta kirjoitti muun muassa Iltalehti.
Käsittelimme aihetta Myynti & Markkinointi 3/2022-lehdessämme (s. 44–45) olleessa jutussa, jonka voit lukea nettisivultamme. Siinä kerrottiin myös verohallinnon kilometrikorvausten nykyisestä päätösprosessista, jonka mukaan muutos korvauksiin olisi mahdollinen aikaisintaan vuonna 2023.