Laaja selvitys: 30 % yrityksistä ei seuraa markkinoinnin tuloksellisuutta

Aalto-yliopiston laaja selvitys paljastaa monia yksityiskohtia suomalaisyritysten markkinointitottumuksista ja markkinoinnin käytännöistä.

Selvityksessä kävivät ilmi esimerkiksi nämä asiat: 

  • Yritykset käyttävät keskimäärin vähän alle 7 prosenttia liikevaihdostaan markkinointiin.
  • Yrityksistä 30 prosenttia ei seuraa markkinoinnin tavoitteiden saavuttamista.
  • Markkinointiyksikkö ei pysty näyttämään markkinoinnin yhteyttä liiketoiminnan tuloksellisuuteen 32 prosenttia yrityksistä.
  • Markkinoinnin tärkeimmäksi tavoitteeksi nousee myynti (93 %).
  • Markkinointiviestinnän painopiste on digikanavissa, sillä niihin käytetään keskimäärin 76 prosenttia yritysten mediabudjetista. 
  • Generatiivinen tekoäly on käytössä erityisesti markkinoinnin sisäisten prosessien tukena. Vastaajista 25 prosenttia ei kuitenkaan ole ottanut tekoälyä käyttöön millään markkinoinnin osa-alueella.  

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin yksikkö toteutti kyselytutkimuksen loppuvuodesta 2024. Kysely lähetettiin kaikkiin suomalaisyrityksiin, jotka työllistävät yli viisi henkilöä. Vastauksia tuli lähes 740 yrityksestä. Tutkimuksesta vastannut professori Johanna Frösén kertoo, että kysely toteutettiin nyt yhdeksättä kertaa. 

− Kyseessä on kansainvälisestikin poikkeuksellinen aineisto, jota tullaan jatkossa hyödyntämään useammissa tutkimuksissa.