Tutkimus: Tekoäly haastaa myyntijohtajien vuorovaikutustaidot

Tekoäly lisää myyntitiimien tehokkuutta, mutta sen käyttöön ottaminen ei aina suju jouhevasti. Moni myyntijohtaja pääsee tekoälytyökalujen yleistymisen myötä testaamaan myös vuorovaikutustaitonsa, sillä edessä voi olla pelkoja ja muutosvastarintaa.

Asiaa on tutkittu Itä-Suomen yliopistossa pitkittäistutkimuksella. Tutkimus toteutettiin vuosina 2019–2024 suuressa skandinaavisessa finanssiryhmässä. Tutkimus osoitti, että perinteisen johtajan vuorovaikutusosaamisen lisäksi eettisten näkökulmien huomioimisella ja sopeutumiskyvyllä oli iso rooli integroitaessa tekoälyä myyntitiimien työhön.

– Myyntitiimin jäseniä täytyi rohkaista tekoälyn käyttöön ja tukea heidän itseohjautuvuuttaan. Myyntijohtajien työpanosta tarvittiin myös jatkuviin digitaalisiin muutoksiin sopeutumisessa ja luottamuksen ylläpitämisessä tiimissä, apulaisprofessori Jonna Koponen kertoo tiedotteessa.

Myyntijohtajan on tärkeä osata yhdistää tekoälyyn liittyvät uudet taidot ja perinteiset vuorovaikutustaidot. Myyntijohtajat tarvitsevat muun muassa motivaatiota ihmisten kanssa tekemisissä olemiseen ja tiimin johtamiseen, kykyä mukautua, kuuntelutaitoa, empatiakykyä, argumentointitaitoa ja taitoa jakaa tietoa avoimesti.

Tekoälyn osalta esiin nousivat datan hyödyntämisen taito ja promptaamiseen liittyvä osaaminen. Siihen liittyy myös taito puhua ystävällisellä tekoälytyylillä.

– Tulosten perusteella tekoälyn käyttöönotto myyntitiimeissä loi myyntijohtajille myös tarpeen keskittyä enemmän ihmisten johtamiseen asioiden johtamisen sijaan. Lisäksi tekoälyn käytön myötä eettiset näkökulmat ja ymmärrys tekoälyn roolista tiimin jäsenenä nousivat keskiöön, Koponen sanoo.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että myyntijohtajien vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa merkittävästi tiimin vuorovaikutussuhteisiin ja tehtäviin, kuten luottamuksen rakentumiseen, yhteisöllisyyden tunteen ylläpitämiseen, työntekijöiden sitoutumisen tukemiseen ja työntekijöiden työtyytyväisyyden vahvistamiseen.

– Vuorovaikutusosaamisella myyntijohtajat voivat varmistaa, että työn tavoitteet saavutetaan. Sillä voidaan myös edistää päätöksentekoa sekä viestiä ihmisen työn merkityksellisyydestä tekoälyn aikakaudella.

Lähde: uef.fi