Me myyntipumppulaiset heitämme haasteen: Mistä löytyy Suomen paras yritystarina? Myyntipumpun oman tarinan löydät blogin lopusta.
Tuntuuko tutulta?
Yrityksen toimintaa, tuotteita ja palveluita kehutaan esityksessä vuolaasti eri ominaisuuksien kautta. Kokeneemmat puhujat ylistävät myös saavutettavia etuja yleisellä tasolla.
Huippuosaajat sovittavat esityksessään myös edut asiakkaan tilanteeseen sopiviksi hyödyiksi. Esityksen lopuksi vakuutetaan kuulija tyytyväisten asiakkaiden logoilla.
Miten te esittelette yrityksenne? Mitä enemmän vakuutat, sitä vähemmän vakuutat…
Järki vai tunteet?
Mieti, miten ja mihin haluat esityksessäsi vaikuttaa? Rationaalinen puoli esityksessä kertoo faktoja siitä, mitä te yrityksenä tarjoatte asiakkaillenne. Tarvittaessa olette valmiita argumentoimaan tarjontaanne. Olette valmiita jopa puolustamaan näkemyksiänne, joihin uskotte – viimeistään silloin tunteenne ottavat vallan.
Tunnepuoli ohjaakin voimakkaasti perustelujamme ja uskomuksiamme. Yritysesittelyssä on huomioitava rationaaliset ja emotionaaliset puolet niin esittäjän kuin kuulijan kannalta.
Aloitatko vetoamalla järkeen vai tunteeseen ja mieti kumpaa painotat enemmän? Ihminen on tunteiden tulkki…
Kerro tarinaa
Aloita esitys kertomalla tarina, miksi olette olemassa, mihin uskotte – mitä merkitystä toiminnallanne on asiakkaalle. Oma innostus välittyy myös kuulijalle.
Kerro seuraavaksi esityksessä, miten toimitte ja erityisesti, mitä vaikutuksia siitä on asiakkaalle. Muista kertoa esimerkkejä ja tarinoita, näin varmistat kuulijan mielenkiinnon säilymisen.
Lopuksi kuulija jo suorastaan odottaakin, mitä teiltä saa. Tällöin voit siirtyä keskustelemaan hyöty- ja asiakaskeskeisesti tuotteistanne ja palveluistanne.
Montako tarinaa yritysesittelynne sisältää? Teoria on harmaata, elämä värikästä…
Anna vinkki mielestäsi parhaasta yritysesittelystä vastaamalla tähän MMA:n blogin viestiketjuun. Myyntipumppu palkitsee juhannukseen mennessä parhaan vinkin antaneen henkilön!
Tutustu Myyntipumpun tarinaan tästä linkistä.