Roope Heinilä suhtautuu työntekijöihin, sosiaaliseen mediaan ja tiedon jakamiseen intohimoisesti. Oikeastaan hän vaahtoaa.
Ennen puhuttiin työntekijälähettilyydestä, nyt Heinilä haluaa puhua työntekijäviestinnästä. Tähän asti työnantajat ovat yrittäneet saada työntekijät jakamaan yrityksen viestejä. Nyt yritysten pitäisi saada työntekijät jakamaan kaikkea mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä, joka kasvattaa työntekijöiden osaamista ja asiantuntijuutta.
– Yritykset ei vieläkään ymmärrä, että niiden tärkein voimavara on omat työntekijät. Työntekijöiden arvo määrittyy sen perusteella, mitkä heidän tiedot ja taidot ovat. Ei ihmisiä palkata sen takia, että niillä on kädet ja jalat vaan sen takia, mitä ne osaa, Heinilä sanoo.
Sosiaalisessa mediassa työntekijät pitääkin saada kertomaan omasta asiantuntemuksestaan ja erikoisalastaan. Samalla he tekevät omaa työnantajaansa tunnetuksi ja nostavat sen imagoa. Yritykseltä suoraan tuleva viesti ei kiinnosta.
– Ei sosiaalista mediaa ole rakennettu firmojen ympärille. Se on rakennettu yksilöiden ja ihmisten ympärille. Ei silloin mietitty, miten yhdistetään ihmiset ja firmat keskenään vaan miten yhdistetään kaverit keskenään, Heinilä muistuttaa.
Toimitusjohtaja ja ihminen
Ja koska ihmiset ovat yritystä kiinnostavampia, niin kerrotaan vähän Heinilästä.
Hän on valmistunut Aalto-yliopistosta ekonomiksi ja perustanut firman suoraan koulun penkiltä. Varsinaista työkokemusta muualta ei ole, kahden kuukauden pelitestaajan kesätöitä lukuun ottamatta.
Nyt 29-vuotias Heinilä johtaa kansainvälistä 55 hengen toimistoa Helsingin Salmisaaressa.
Heinilä on asunut lapsuutensa ulkomailla ja käynyt lukionsa Piilaaksossa, sillä perhe muutti isän työn perässä. Hän ei ole tuotteensa kanssa koskaan edes tähdännyt Suomen markkinoille.
Yritys ja tuote
Smarp, jonka perustajiin Heinilä kuuluu, on työntekijäviestintäsovellus. Se toimii kuin yrityksen sisäinen intranet, mutta mobiilissa. Sovellukseen voidaan määrittää, mitkä artikkelit ovat jaettavissa ulospäin ja mitkä taas ovat vain yrityksen sisäiseen käyttöön. Smarpin hienous on se, että kaikkea mitataan. Se näyttää suoraan, kuinka moni avasi jakamasi artikkelin ja miten se levisi eteenpäin.
Smarpin tehtävä on motivoida kaikki työntekijät vaikuttajaksi ja ajatusjohtajiksi omalla alallaan.
– Elämme ajassa, jossa muiden tekeminen liikuttaa. Ennen luettiin Ilta-Sanomista leffa-arvostelu. Nyt päätös mennä leffaan tehdään kavereiden Facebook-päivitysten perusteella.
Siksi työntekijältä tuleva viesti on paljon uskottavampi ja luotettavampi kuin yritykseltä tuleva viesti. Työntekijät pitää vain ensin saada innostumaan omasta työpaikastaan ja työstään. Yritysten pitää myös oppia tuottamaan sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä – niin työntekijöitä kuin asiakkaita.
– Sisällön arvo määrittyy sillä, kuinka moni ihminen lukee sen. Maailman paras sisältö, jota kukaan ei lue, on arvoton, Heinilä muistuttaa.
Tulos ja toimintatavat
Smarpin oma tulos puhuu puolestaan. Yritys on perustettu vuonna 2011. Sen liikevaihto oli viime vuonna yli 1,3 miljoonaa euroa, kun se vielä vuonna 2014 oli alle 130 000 euroa. Smarpilla on 200 yritysasiakasta, ja yli 60 prosenttia liikevaihdosta tulee ulkomailta.
Yrityksen myyntistrategiana on inbound ja targetoitu outbound. Globaalia myyntiä tehdään yhdessä vahvan markkinointiorganisaation kanssa Suomesta käsin, ja yritys saa noin 400 liidiä kuukaudessa.
Suomessa, Lontoossa ja Tukholmassa ihmiset haluavat vielä tavata myyjän kasvotusten, joten niissä kaupungeissa Smarpilla on oma toimisto. New Yorkissakin yrityksellä on oma myyntitiimi, mutta Helsingissä työskentelevät myyjät tekevät sinne enemmän kauppaa.
– Meidän myynti on kokeilemista ja tehokkaimmaksi tavaksi on osoittautunut hoitaa se Suomesta käsin. Me ollaan tehty kaikki suurimmat kauppamme tapaamatta asiakasta kasvotusten, Heinilä kertoo.
Roope Heinilä puhuu MMA:n järjestämässä Myyntibattlessä perjantaina 19. toukokuuta.