1. Älä välitä kohderyhmistä
Muista, että sinä edustat hienosti tuotteesi kohderyhmää! Jos joku muuta väittää, niin on väärässä. Tottakai sinä osaat sanoa, mikä saa miehet ostamaan, olethan sinä mies. Tai turkulainen. Tai koiranomistaja. Mitä sitä muuta turhaan tutkimaan ”asiakkaiden tarpeita” tai ”mediankäyttöä”. Velimies on samaa mieltä, ja vaimo.
2. Muuta briiffiä useaan kertaan
Jokaisella on oikeus muuttaa mieltänsä, IKEA sanoo saman ääneenkin! Jos luova tiimi on jo ehtinyt suunnitella kampanjan kärkiviestiä tai vaikka olisi jo vähän kuvauksiakin tehnyt, niin sinun kannattaa aina kertoa, jos päätätkin haluta jotain muuta. Kyllä ne ehtii tehdä uudestaan, jos halutaan. Se on vain halusta kiinni.
3. Ole itse luova johtaja
Jos sinun mielestäsi söpö vauva leijonantaljalla on oikea kuva-aihe kampanjaan, niin silloin se on näin. Mainosmiehet vaan yrittävät myydä omia juttujaan. Voisiko siihen yläkulmaan saada vielä punaisen hintaläimäkkeen? Kirsikanpunaisen, ei joulunpunaista? Kyllä sinä tiedät, mikä näyttää hyvältä.
4. Kiristä budjettia prosessin edetessä
Mainostoimistossa ne saavat samat kuvaukset tehtyä pienemmälläkin porukalla, vaikka aiemmin olisit jo tainnut luvata muuta. Ensimmäinen kustannusarvio on kuitenkin ilmaa täynnä. Loppusuoralla voit kiristää vielä 20 % pois hinnasta.
5. Älä vaivaudu hoitamaan kampanjasta saatuja liidejä
No nyt niitä liidejä on pöydällä vino pino, mutta älä vielä ala soitella. Ne ehtii vaikka ensi viikolla, ja täytyy kumminkin katsoa, kenelle sitä myy. Ei ne kaikki kumminkaan ole tosissaan. Onkohan kukaan oikeasti ostamassa? Ei varmaan. Mitä sitä turhaan soittamaan. Mennään vaikka lounaalle.