Ida Saalsto tekee markkinointiasiantuntijan tehtäviä kuntosalilaitteita maahantuovassa yrityksessä. Markkinointitehtävät ovat aina vetäneet Idaa puoleensa, ja niiden parissa hän on työskennellyt noin kuutisen vuotta, ensin logistiikka-alalla ja myöhemmin asuntojen markkinoinnissa. Koronan vuoksi työt kuitenkin loppuivat.
Puolen vuoden työttömyysjakson aikana Ida osallistui aktiivisesti työnhaun lomassa MMA:n koulutuksiin. Idaa kiinnosti erityisesti markkinointiaiheiset ja analytiikkaa käsittelevät koulutukset. Tutuiksi hänelle tulivat muun muassa Facebook-mainonta, Power BI, hakukoneoptimointi ja tarinankerronta somessa.
− Koulutuksissa parasta olivat saamani idean siemenet. Vaikken heti päässyt hyödyntämään oppimiani uusia asioita, aina jäi jotain mieleen, kertoo Ida.
Koulutuksissa jaetut materiaalit Ida koki hyödyllisiksi. Niihin hän on palannut aina välillä koulutusten jälkeenkin.
Webinaareissa on hyvätkin puolensa
Koronan aikana MMA:n koulutukset on järjestetty webinaareina. Niihin Ida on osallistunut usein puhelimella ja tehnyt samalla myös kävelylenkin. Näin on hoitunut kätevästi kunnonkohotuskin.
Webinaareissa on Idan mielestä hyvänä puolena se, että niihin voi osallistua mistä vain. Välillä hän kylläkin kaipaa myös fyysisiä tilaisuuksia.
− Joissakin webinaareissa verkostoiduin LinkedInissä muiden osallistujien kanssa, mutta olisi kiva nähdä muita kurssilaisia välillä kasvotustenkin, Ida mainitsee.
Etänä on ollut myös hankalampi sisäistää eri markkinointityökalujen käyttöä käytännössä, kun vierihoito opettajalta ei onnistu kovin helposti ruudun kautta.
Koulutuksia kannattaa hyödyntää
MMA järjestää noin 300 koulutusta vuodessa. Suurin osa niistä on jäsenille maksuttomia. Koulutusvalikoimaan Ida on ollut pääosin tyytyväinen.
− Markkinoinnissa ei ole ikinä valmis. MMA:n koulutuksiin osallistuminen on kätevä tapa saada uusia oppeja sekä kehittää ja sivistää itseään, Ida kehuu.
Ida kannustaakin muita MMA:n jäseniä osallistumaan aktiivisesti koulutuksiin. Ne ovat hyvä tapa hyödyntää jäsenyyttä.
− Kannattaa myös haastaa itseään ja osallistua oman osaamisalueen ulkopuolisiinkin koulutuksiin. Näin voi laajentaa omaa näkemystään. Esimerkiksi markkinoinnille on hyötyä myynnin osaamisesta ja toisin päin, Ida vinkkaa.
Kehitettävääkin löytyy
Ida toivoisi enemmän koulutuksia markkinoinnin johtamisesta sekä datan käytöstä markkinoinnin suunnittelussa.
− Välillä on haastavaa kerätä analytiikkaa useasta lähteestä ja löytää datasta se olennainen tieto. Olisi tärkeää tietää vieläkin enemmän siitä, miten markkinointia johdetaan ylätason mittareilla. Myös raporttien automatisointiin ja datan yhteen kokoamiseen olisi hyvä saada käytännön oppeja, jotta manuaalityötä voisi vähentää, Ida huomauttaa.
Ida korostaakin, että markkinointi ei ole kulu vaan investointi. Datan oikeanlainen käyttö tämän asian esille tuomisessa olisi tärkeää, jotta liiketoiminnassa ymmärretään paremmin, mihin markkinointia tarvitaan.
Tällä hetkellä Idan työkiireet vievät paljon aikaa, joten koulutuksiin osallistuminen on jäänyt hieman vähemmälle, vaikka suoraan töihin liittyviin koulutuksiin voisi osallistua työajallakin. Lopuksi Ida toteaakin, että myöhemmin iltapäivällä järjestettäviin webinaareihin olisi helpompi osallistua. Tällöin voisi hyödyntää Idan jo hyväksi havaittua metodia, jossa webinaariin osallistumisen ja kuntoilun voi hoitaa samalla kertaa kotiin kävellessä.
Kaikki koulutuksemme ovat jäsenillemme avoimia
Kouluttautumalla varmistat, että selviydyt parhaiten tulevaisuuden haasteista. Tätä arvostavat sekä nykyiset että tulevat työnantajasi.
Valikoimassamme on tarjolla vaihtelevia koulutuksia ja tapahtumia muun muassa ohjelmistoista ja teknologiasta, markkinoinnista, myynnistä, lakiasioista, hyvinvoinnista, yrittäjyydestä sekä johtamisesta.